Hărţile digitale în care Nokia investeşte de aproape 30 de ani s-ar putea dovedi o comoară ascunsă. Însă finlandezii se lovesc de un mare zid: Google Maps e singurul nume care le vine în minte utilizatorilor când se gândesc la hărţile digitale.
Platforma se bucură de un miliard de utilizatori, şi asta doar pe telefoanele inteligente şi tablete. Pe lângă obişnuinţă consumatorilor de a folosi Google Maps încă dinaintea apariţiei telefoanelor inteligente, platforma mai are un as în mânecă.
Vine pe toate telefoanele cu Android, adică pe 8 din 10 telefoane inteligente vândute în lume.
Platforma de hărţi de la Nokia, Here are doar 100 de milioane de utilizatori pentru că soseşte cu telefoanele cu Windows.
Însă, sistemul Here străluceşte la un anumit capitol. Şi-a găsit de ani buni o nişă care i-ar putea genera câştiguri de miliarde. În lumea auto, hărţile de la Nokia predomină - mai bine de 80 la sută din sistemele de navigare sunt bazate pe sistemul de cartografiere digitală al finlandezilor.
E domeniul unde Google şi Apple sunt rămaşi atât de tare în urmă, încât nu au şanse prea mari să câştige cursa în viitorul apropiat. Secretul succesului celor de la Nokia stă în actualizarea mult mai frecventă a hărţilor şi Google Maps e în umbră la acest capitol.
Hărţile digitale arată a afacere cu potenţial enorm de creştere. Devin încet, dar sigur indispensabile în mai toate domeniile de activitate, de la bănci, comercianţi şi până la serviciile de curierat.
Însă, crearea de hărţi digitale implică eforturi mari şi costuri exorbitante. Numai echipamentele montate pe o singură maşină de cartografiere costă în jur de 80.000 de euro şi e nevoie de multe maşini pentru a putea oferi mereu cele mai recente imagini.
6.000 de persoane lucrează la hărţile celor de la Nokia şi e greu de spus dacă eforturile sunt şi răsplătite pe măsură. 11% din mâna de lucru a companiei lucrează la sistemul Here dar divizia nu a adus decât 7% din veniturile celor de la Nokia.
Cifrele i-au făcut pe mulţi analişti să se întrebe dacă Nokia are buzunarele îndeajuns de adânci pentru a se afirmă cu adevărat în cartografierea digitală. Când a achiziţionat divizia de telefonie mobilă, Microsoft a încercat să obţină şi platforma Here, însă finlandezii au spus un nu răspicat.
Sunt puţine servicii de acest gen în lume motiv, pentru care Here e un activ foarte valoros pentru nokia. Vocile din piaţă estimează că platforma ar costă undeva la 6 miliarde de dolari. Pentru moment însă, cartografierea digitală e un efort financiar colosal pentru finlandezii de la Nokia şi compania încă nu adună laurii muncii sale.
Dar, în viitor, poate deveni afacerea centrală a grupului, care de-alungul istoriei, s-a reinventat de mai multe ori.