Stratfor: Hyperloop poate schimba geopolitica

Data actualizării: Data publicării:
Elon Musk's High Speed Train Concept Company Hyperloop One Holds First Public Test Run
Foto: Gulliver/GettyImages

Hyperloop, trenul care este destinat să meargă cu o viteză apropiată de cea a sunetului într-un tub vidat, are potențialul să schimbe relațiile geopolitice și interacțiunile dintre națiuni, se arată într-un articol al agenției Stratfor. Așa s-a întâmplat și în cazul celorlalte modalități de transport, amintește sursa citată.

Elon Musk's High Speed Train Concept Company Hyperloop One Holds First Public Test Run
Foto: Gulliver/GettyImages

Combinația dintre corăbii, compasuri și sextanți au revoluționat traversarea oceanelor, conectând lumea într-o manieră cum nu s-a mai văzut. În perioada revoluției industriale, trenurile au legat continentele și au permis transportarea unor numere mari de oameni și de bunuri. Apoi, răspândirea mașinilor, în secolul al XX-lea, a permis libera mișcare a indivizilor. Iar avioanele au făcut lumea și mai mică decât înainte, fiind posibil ca distanțe mari să fie parcurse în câteva ore și nu zile sau săptămâni, se arată în articolul Stratfor.

Iar acum, Hyperloop aduce și mai aproape conceptul globalizării. Stratfor notează că această tehnologie nu e prima care poate conecta continente, dar că e o rafinare a celorlalte metode de transport. Iar Hyperloop va fi, cel puțin așa cum este anunțat acum, mai ieftin, mai puțin poluant și mai eficient din punct de vedere energetic decât metodele tradiționale de transport, asta și pentru că va folosi doar energie regenerabilă.

Deși există implicații pentru cetățenii obișnuiți în viața de zi cu zi, permițându-le să facă naveta și mai departe de casă ori prin decongestionarea traficului din marile orașe, miza este transportul mărfurilor. Când vine vorba despre transportul acestora, întârzierile din procesul mutării de mărfuri reprezintă în continuare o mare problemă. Infrastructura depășită sau inadecvată constrânge potențialul de creștere.

Stratfor menționează că această problemă există și în țările cu infrastructură avansată. Spre exemplu, în Statele Unite, vechile rețele de transport maritim - una din cele mai ieftine metode de transport tradițional - nodurile feroviare și aglomerările în zonele urbane, toate limitează expansiunea.

Stratfor spune că investițiile în proiectele infrastructură și modernizarea lor devin inadecvate, iar companiile sunt reticente în a mai investi. Așadar, automatizarea ar putea rezolva o parte din probleme, nu însă într-o perioadă apropiată, iar deplasarea fizică a mărfurilor încetinează chiar și așa transportul. Independent de Hyperloop, deja se automatizează procesul din centrele de tranzit și din jurul lor, pe lângă eficientizarea din întreg lanțul de distribuție.

Însă, la fel ca în cazul altor noi tehnologii, încă mai sunt aspecte tehnice care trebuie să fie soluționate. Una este încetinirea trenului astfel încât mărfurile să nu se strice.

Chiar și-așa, guvernele mai multor țări s-au arătat interesate de această nouă tehnologie. Iar multe companii au răspuns cererii lui Elon Musk, miliardarul american din spatele acestui proiect, de a contribui la noua tehnologie.

Hyperloop Transportation Technologies, una din cele trei companii apropiate proiectului, a semnat o înțelegere cu guvernul Slovaciei pentru a explora posibilitatea de a construi tubul. Astfel, în viitor ar putea exista un tub între Viena, Bratislava și Budapesta. La viteza maximă, o călătorie Bratislava-Viena ar putea dura cu „hiperbucla” doar opt minute. Prin comparație, aceeași călătorie ar dura cu mașina peste o oră.

De asemenea, au fost deja făcute teste de succes în Nevada, în luna mai a acestui an. Un proiect fiind acela de a lega Los Angeles de Long Beach, în statul California, până în 2020.

Hyperloop One, o altă companie din proiect, se arată mai interesată de transportul mărfurilor. Un proiect potențial ar fi între China și Rusia, compania feroviară de stat de la Moscova exprimându-și deja susținerea.

Cu tot sprijinul însă, având în vedere mărimea proiectelor și necunoscutele despre tehnologia în sine, încă nu sunt cunoscute costurile și fezabilitatea Hyperloop. Iar până când aspectul financiar nu este lămurit, Hyperloop va rămâne un proiect futurist. Potențialul există, dar, mai notează Stratfor, ce rămâne de văzut este dacă cei implicați pot face ca tehnologia să prevaleze în fața intereselor.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri