Utilizatorii de drone se supun unor reglementări europene care au intrat în vigoare la 1 ianuarie și care sunt menite să stabilească un set comun de reguli în statele membre UE, în Norvegia și Islanda. Reglementări asemănătoare se aplică și în Marea Britanie, chiar dacă a ieșit din blocul comunitar, informează BBC.
Noile reglementări stabilesc unde pot fi utilizate dronele și vizează identificarea mai ușoară a proprietarilor lor. Potrivit noilor regulamente, chiar și dronele de dimensiuni mai mici vor trebui înregistrate la autoritatea aviatică. Mai exact, este stabilit un pragul de înmatriculare pentru operatorii de drone: aceștia trebuie înmatriculați dacă dronele lor pot transfera o energie cinetică mai mare de 80 jouli la impactul cu o persoană.
Pe de altă parte, nu se mai face distincție între utilizarea comercială și cea în scop de divertisment a dronelor. Dronele sunt clasificate în trei categorii, în funcție de riscul pe care îl pot reprezenta.
Dronele din categoria de risc scăzut, pe care le dețin în general majoritatea celor care au un hobby pentru așa ceva, nu vor avea nevoie de autorizare, dar au limitări stricte de folosire. Ele vor purta marca de comercializare a comunității europene, care garantează că produsele vândute în Europa întrunesc standardele de mediu, de siguranță și de sănătate.
Cele de risc mediu trebuie să fie înregistrate la autoritatea aviatică, în timp ce dronele de risc înalt vor avea nevoie de certificare și se vor supune regulilor din aviație. Este o categorie în care vor intra, de pidă, viitoarele drone cu pasageri.
Condiții pentru dronele mici
Însă dronele din categoria de risc scăzut sunt vizate de anumite condiții pentru survol. Astfel, deasupra oamenilor pot fi ridicate numai dronele care cântăresc sub 250 de grame.
Cele care cântăresc între 250 de grame și 2 kilograme trebuie să fie înălțate la cel puțin 50 de metri depărtare de oameni, iar dronele de peste 2 kg trebuie ridicate la o distanță considerabilă de grupurile de oameni.
În plus, utilizatorii de drone trebuie să știe că de-acum încolo nu vor putea să-și cumpere pur și simplu o dronă, să o despacheteze și să o folosească. Trebuie să citească mai întîi manualul de utilizare și să facă niște exerciții pentru siguranță. Dronele au început să fie folosite, pe de altă parte, din ce în ce mai mult și de către companii, ca vehicule aeriene fără pilot ce pot asigura servicii de aprovizionare.
Vehiculele aeriene fără pilot pot oferi valoare adăugată atunci când sunt folosite pentru colectarea și interpretarea de date în diferite sectoare ale economiei. Însă dronele pot crea și probleme în materie de protecție a datelor, protecție a vieții private, zgomot și emisii de CO2, arată Comisia Europeană.
Armonizarea legislației europene a fost necesară după ce normele referitoare la drone erau neclare și variau de la țară la țară.
Editor : Luana Pavaluca