Unele dintre cele mai populare site-uri vor arăta diferit din această săptămână, ziua schimbării fiind miercuri, „day of action”, când platforme online precum Netflix şi Amazon vor milita pentru menţinerea regulilor care asigură neutralitatea internetului.
Acest protest este coordonat de organizaţii non-guvernamentale şi companii, activiştii distribuind conţinut viral pe Twitter, Reddit şi Facebook. Militanţii acestei iniţiative spun că neutralitatea internetului este un principiu conform căruia un furnizor de internet (ISP) ar trebui să le ofere consumatorilor acces în condiţiile legii la conţinut, indiferent de sursă.
Cu alte cuvinte, dacă reţelele de intenet ar fi o autostradă atunci, sub legea neutralităţii, nu ar trebui să existe benzi separate pentru viteză mare şi viteză mică, iar şoferii nu ar trebui să plătească pentru a folosi banda de viteză superioară.
În realitate, aceasta ar însemna ca providerilor de internet - cei mai mari din Statele Unite ar fi Comcast, Charter şi AT&T - să li se interzică să blocheze conţinutul, să controleze viteza anumitor site-uri pentru că au fost plătiţi pentru asta. Şi nici nu ar trebui să favorizeze conţinutul propriu în detrimentul competitorilor.
Comisia Federală de Comunicaţii (FCC) din SUA, cu sprijinul administraţiei Obama, a introdus în 2015 noi reglementări cu privire la neutralitatea internetului, în urma unei campanii intense a societăţii civile şi a companiilor de profil.
Aceste reguli îi plasează pe furnizorii de internet pe acelaşi palier cu alte companii de telecomunicaţii.
Însă, preşedintele Donald Trump este un critic vocal al acestor măsuri şi a desemnat la începutul acestui an la conducerea FCC un adversar al deciziilor din perioada Obama, pe Ajit Pai. Acesta a spus că se teme că providerii de internet nu investesc în infrastructura din zonele defavorizate din cauză că prevederile legate de neutralitatea intenetului îi împiedică să facă profit.
Membrii FCC au stabilit să înceapă demersurile pentru stoparea neutralităţii internetului în luna mai, dar Comisia a lansat o consultare publică princ are americanii îşi pot exprima părerile până la finalul lunii august.
Pe 12 iulie, giganţi ai tehnologiei, precum Amazon, se vor alătura unui număr de 170 de organizaţii, care îşi vor încetini serviciile oferite, în semn de protest faţă de schimbările anunţate. Acest protest îşi propune să simuleze ce s-ar întâmpla cu website-uri cunoscute dacă regulile neutralităţii internetului ar fi afectate.
Companiile vor afişa avertismente şi pop-up-uri care să încurajeze utilizatorii să comenteze pe această temă pe un site dedicat.
Una dintre organizaţiile care se implică în acest protest este Mozilla Foundation, care a creat browserul Firefox. "Am primit deja 40.000 de comentarii din SUA", ca răspuns la campanie,a spus vicepreşedintele Mozilla Foundationa, Ashley Boyd. "În ziua în care oamenii vor vedea unele dintre aceste comentarii