Vase de mare tonaj care navighează pe ocean fără niciun om la bord – sună ca o poveste științifico-fantastică, dar această viziune a viitorului este mai aproape de realitate decât s-ar crede, scrie BBC.
„Armada”, cel mai nou vas al companiei Ocean Infinity (OI), arată la prima vedere ca orice altă navă, dar dacă ne uităm mai cu atenție vedem o întreagă serie de dotări de înaltă tehnologie: camere video, microfoane, radare, dispozitive GPS și tot felul de sisteme de comunicații prin satelit.
„Am adăugat o grămadă de echipamente adiționale și am proiectat-o special pentru a fi 'robotică'”, a explicat Colin Field, șeful sistemelor de control de la distanță al OI.
Vasul face parte dintr-o flotă ce va număra într-un final 23 de nave și care va explora fundul oceanelor pentru operatorii de parcuri eoliene offshore și va verifica infrastructura subacvatică pentru industria de petrol și gaze.
În mod surprinzător pentru un vas de aceste dimensiuni (78 de metri lungime), doar 16 oameni se află la bord. O navă tradițională de acest tip ar avea nevoie de un echipaj de 40 sau 50 de persoane.
OI crede că poate să reducă mărimea echipajului încă și mai mult. Asta pentru că multe dintre rolurile pe care cei de la bord le îndeplinesc pot fi realizate și de pe uscat, de la sute de kilometri depărtare.
Când intri în centrul de comandă de la distanță din Southampton, te simți ca și când ai pășit pe platoul de filmare al unui film futurist. Camera întunecată este foarte mare și echipată cu 20 de stații, fiecare dotată cu manete asemănătoare celor folosite de consolele de jocuri video și ecrane tactile.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Autonomia, robotica și controlul de la distanță, alături de inteligența artificială, vor transforma toate sectoarele industriei transporturilor. Același lucru se întâmplă și în sectorul maritim, acolo unde mai multe experimente se desfășoară în toată lumea.
În Norvegia, spre exemplu, o navă electrică de containere cu o lungime de 80 de metri se deplasează singură între o fabrică de îngrășăminte și un port local. În Belgia și Japonia există feriboturi autonome care navighează între mai multe locații și acostează singure. În China, vase autonome mari de containere transportă produse dintr-un oraș de coastă în altul.
O navă autonomă a examinat vulcanul subacvatic din Tonga
Avantajele sunt evidente: când ai mai puțini oameni la bord, navele pot fi mai mici, ceea ce înseamnă că necesită mai puțin combustibil și poluează mai puțin.
„Am avut deja pilot automat care le permite vaselor să urmeze singure un traseu. Asta nu este greu. Provocarea vine atunci când trebuie să interacționeze cu alte nave sau cu un port sau când apar situații neprevăzute sau condiții de vreme rea”, a spus Rudy Negenborn, cercetător din domeniul transportului autonom la Universitatea de Tehnologie Delft.
„Dar, într-un final, asta ne va duce la un transport maritim mai sigur, mai eficient și mai sustenabil. Sunt sigur de asta”, a continuat Negenborn.
Unele vase mai mici au început deja să opereze autonom. O navă fără echipaj a fost trimisă în Tonga de curând pentru a examina zona vulcanului subacvatic care a erupt în mod spectaculos în 2022 – o sarcină considerată prea periculoasă pentru oameni.
Există multe întrebări legate de transportul autonom și navele controlate de la distanță, la fel cum sunt și despre mașinile și trenurile autonome și dronele care sunt folosite din ce în ce mai des.
Cum vor schimba aceste tehnologii felul în care lucrăm? Pot ele să creeze noi tipuri de joburi care să le înlocuiască pe cele pe care le vom pierde? Cât de sigure sunt sistemele dezvoltate – ne pot apăra împotriva atacurilor cibernetice și pirateriei? Ce se întâmplă dacă pică legătura cu satelitul?
Organizația Internațională Maritimă (IMO) se confruntă cu toate aceste probleme legate de autonomia maritimă. Speră să poată introduce un cod voluntar de bune practici până în 2028, care mai apoi ar trebui să devină obligatoriu.
Așa cum stau lucrurile acum, vasele mari trebuie să aibă un căpitan – comandant de navă – la bord când pleacă pe mare. Într-un final, însă, aceștia ar putea opera vasul de la distanță dintr-un centru de comandă de pe uscat.