Unde poți încărca mașina electrică în România. Șoferii spun că stațiile sunt puține și greu de găsit
Data actualizării: Data publicării:
Proprietarii de mașini electrice electrice protejează mediul, dar se confruntă cu problema stațiilor de încărcare despre care spun că sunt puține și greu de găsit. În România sunt aproximativ 500 de stații de încărcare, cele mai multe în București - 100 la număr.
O încărcare durează în medie două ore, două ore și jumătate. Marea problemă este atunci când vrem să parcurgem distanțe mai mari pentru că pe autostrăzi, de exemplu, astfel de stații sunt prea puține, iar riscul ca mașinile să rămână fără baterie este destul de mare.
Robert Popescu, director al unei firme de car sharing: "În drumul spre mare sunt foarte mulți clienți care pleacă și efectiv nu au unde să încarce sau trebuie să aștepte cu orele la coadă și asta este destul de neplăcut".
Reporter: Vi s-a întâmplat vreodată să va sune un client că nu a avut unde să încarce?
Robert Popescu: "Da. destul de des. Unii sunt înțelegători, alții puțin mai neînțelegători, dar încercăm să împăcăm pe toată lumea. Oferim reduceri, discounturi."
România a fost dată drept exemplu negativ de către specialiștii europeni în construcția de automobile. Așa încât, oficialii europeni ar putea să le impună țărilor membre un număr minim de stații de încărcare. Soluția trebuie să vină cât mai repede, căci în ultimul an, numărul mașinilor electrice a crescut semnificativ în toată Europa.
Topul este condus de Olanda cu un procent de 20%. Asta înseamnă că una din 5 mașini noi este electrică. În clasament sunt Suedia, Danemarca sau Austria, dar și Ungaria cu un procent de 4,5%, dublu față de România care are o rată de 2,2. România stă însă mai bine decât Republica Cehă, care are o rată a mașinilor electrice de 1,6%.
În România, tot mai populare devin serviciile de car sharing cu mașini electrice. Cu o singură aplicație puteți să închiriați automobile parcate în tot orașul. Pentru o cursă de 10 kilometri trebuie să plătiți între 30 și 40 de lei.
Robert Popescu: "Cursele efectuate sunt de la câteva minute, dar pot dura și săptămâni, chiar și luni. Posibil că clienții să testeze autoturismele în vederea achiziționării".
Bucureștenii care cumpără mașini electrice și-ar dori să le încarce chiar în fața blocului, dar puțin dezvoltatori oferă această facilitate.
Adrian Ilie, consultant pe probleme de dezvoltare locală: "Se constată lipsa unui loc de încărcare acasă. Ar fi interesant de observat că puține dintre noile dezvoltări imobiliare din București oferă acest tip de facilitate. Comportamentul șoferilor este unul care se bazează pe obișnuință de a avea un acces facil la benzinării. Problema este legată de infrastructură. Ar trebui să vedem și din partea autorităților publice o preocupare pentru ceea ce înseamnă orașe funcționale".
Până în 2030, Uniunea Europeană vrea să reducă la jumătate emisiile de dioxid de carbon, însă pentru acest lucru este nevoie că în următorii ani numărul stațiilor electrice să crească de 27 de ori.