„Pe criteriul emisie de dioxid de carbon, motorul diesel stă întotdeauna mai bine, cu 20 la sută mai bine faţă de un motor pe benzină. De aceea avem această diferenţă”, precizează jurnalistul auto Adrian Mitrea.
De exemplu, diferenţa de taxă între o maşină cu motor diesel Euro4 de 1.500 de centimetri cubi şi una cu motor Euro4 pe benzină de 1,6 litri este de peste 700 de euro. Adică 483 de euro faţă de 1.187 de euro. În plus, timbrul de mediu este şi el discriminatoriu.
„Pentru o persoană care are o maşină pentru care nu a plătit taxă de poluare auto, dacă acea persoană va decide să păstreze maşina la nesfârşit, el nu va plăti niciodată o taxă pe poluare”, explică Adrian Mitrea.
În plus, timbrul de mediu ar mai putea avea un efect negativ.
„Actuala taxă de timbru scade valoarea parcului de maşini deja înmatriculate în România care nu au avut taxă achitată la achiziţie. Şi vorbim de foarte multe maşini”, spune Vlad Ionescu, directorul de marketing al unui dealer auto.
Soluţia ar putea fi includerea taxei în preţul carburanţilor.
Pe de altă parte, diferenţa de taxe între motorizările diesel sau benzină de capacităţi cilindrice apropiate nu va ajuta la vânzarea mai multor maşini diesel noi în 2013.
Anul trecut puţin peste jumătate din cele 67.000 de autoturisme noi vândute în primele 11 luni au fost echipate cu motoare diesel. Asta după ce în 2011 motoarele diesel ocupau doar 40 la sută din piaţă.
Invitat la emisiunea „Imparțial”, de la Digi24, fostul ministru al Mediului, Attila Korodi, a comentat acest subiect. „Sunt convins că este o idee bună ca emisiile de dioxid de carbon să fie baza oricărei taxe de mediu, dar încă nu înțeleg foarte bine celelalte criterii care influențează cuantumul taxei”, a spus Attila Korodi.