Toată tehnologizarea industriei auto vine însoțită de multe necunoscute, care s-ar putea mai degrabă să pună bețe-n roate producătorilor. Atât constructorii auto, cât și companiile de tehnologie care concurează pentru a dezvolta mașini autonome se confrună cu o mare problemă: lipsa unei tehnologii care să le permită mașinilor să și vadă pentru ele însele, astfel încât să evite obstacolele. În prezent se pun bazele unei așa numite tehnologii LIDAR. Mai exact, un radar cu laser, de aia şi sună apropiat de cuvântul mai bine cunoscut. Dar bazele sunt șubrede și nici măcar experții nu știu foarte clar cum ar putea ajuta această tehnologie viitoarea industrie a mașinilor autonome. Iar până să își dea seama, tehnologia s-ar putea învechi, ceea ce ar reprezenta un mare dezavantaj pentru producătorii care deja își pun bazele în sistemul LIDAR.
Cu excepția constructorului american Tesla a lui Elon Musk, majoritatea producătorilor de automobile au declarat că mașinile lor autonome se vor baza pe un sistem de detectare cu ajutorul laserului cunoscut sub numele de LIDAR. Senzorii de ultimă generație utilizează impulsuri de lumină laser pentru a furniza imagini precise despre ce se întâmplă în jurul mașinii.
Presiunea pentru lansarea mașinilor care se conduc singure împinge deja mulți jucători să parieze pe această tehnologie. Printre aceștia, General Motors, Ford şi BMW sunt deja aşteptaţi să implementeze astfel de senzori pentru maşinilor lor autonome care vor fi dezvoltate în următorii doi ani.
Pentru acest lucru, în ultimii trei ani s-au făcut investiţii de aproximativ un miliard de dolari în peste 50 de startupuri care dezvoltă tehnologia LIDAR, recordul fiind înregistrat anul trecut cu peste 420 de milioane de dolari, potrivit unei analize realizate de Reuters. Ford deja a investit într-un start-up care îi va furniza tehnologia LIDAR pentru primul vehicul autonom, anunţat pentru jumătatea anului 2021. Un proiect catalogat drept un acord de miliarde de dolari. La rândul său Toyota a încheiat parteneriate cu câteva start-upri LIDAR, dar producătorul japonez continuă să evalueze noile tehnologii de detectare și nu dorește să adopte încă această tehnologie.
Asta pentru că nu a fost încă stabilită o tehnologie câștigătoare pentru buna funcționare a mașinilor autonome, ceea ce înseamnă că deocamdată nu există presiuni ca tehnologia LIDAR să fie produsă în masă. Mai ales că investiția ar fi destul de costisitoare. Senzorii unui astfel de sistem costă undeva la 75 de mii de dolari. Drept urmare perspectiva câștigurilor pentru start-upurile care dezvoltă această tehnologie este destul de subțire.
Și chiar dacă ar exista finanțare suficientă, dezvoltatorii tehnologiei spun că procesul nu poate fi grăbit pentru că mai este nevoie de cercetare în domeniu și de mai multe studii de impact, aceasta fiind principala barieră care ține industria în urmă. Până în prezent, există o mulțime de discuții despre această tehnologie, dar niciun consens.
În cele din urmă, sectorul LIDAR ar putea fi împins la doar cinci sau șase jucători-cheie - așa cum s-a întâmplat și cu tehnologia mult mai matură a senzorilor radar. Dar acest lucru nu are cum să fie implementat mai devreme de 2025, ceea ce ar putea reprezenta un mare risc. Până în 2025 este posibil ca această tehnologie să fi depășită de una mai performantă şi mai ieftină. Ori dacă un constructor auto se va concentra doar pe o singură tehnologie, mai ales în era inovațiilor, s-ar putea să fie dezavantajat,
Nici măcar experții nu par să cadă de acord asupra a ceea ce poate face mai exact tehnologia LIDAR și dacă este într-adevăr necesară pentru buna funcționare a vehiculelor autonome. Ar putea fi un proces de cinci până la zece ani, cel puțin, așa că producătorii auto care vor să inoveze au forțat într-un domeniu pe care nu îl cunosc până în cel mai mic detaliu. Iar din această cauză s-ar putea confrunta cu mari pierderi şi întârzieri.