Ca să reducă schimbul de ulei de la 20 de minute la doar un minut şi jumătate, fără vizită la service, Castrol au regândit complet modul în care este lubrifiat motorul. Au inventat Nexcell, care funcţionează pe un principiu asemănător cu cel al cartuşelor de imprimantă. Este o celulă din fibră de carbon care pompează uleiul în motor şi, în acelaşi timp, joacă şi rol de filtru.
Deocamdată nu există nicio maşină care să fie compatibilă cu această inovaţie. Castrol negociază cu mai mulţi constructori şi speră ca până în 2020, cel târziu 2025, să apară primele modele de serie dotate cu Nexcel.
Pe lângă faptul că nu vor mai avea nevoie de filtru, automobilele vor trebui să fie dotate cu o funcţie care să împingă înapoi în celulă uleiul uzat. Apoi mecanicul sau proprietarul nu trebuie decât să schimbe celula cu una nouă.
Înainte să intre în dotarea maşinilor de serie, sistemul celor de la Castrol va fi instalat pe Aston Martin Vulcan. Timpul economisit cu ajutorul sistemului poate fi util în sporturile cu motor.
Compania spune că deja a testat celulele de ulei pe mai multe maşini, de la modele mini şi până la modele de curse şi susţine că rezultatele au fost bune pentru toate. Însă fiabilitatea lor va trebui să fie confirmată şi de şoferi.
Cei de la Castrol au vorbit şi de avantajele pentru mediu pe care le are acest sistem. Uleiul curge tot timpul printr-un circuit închis şi, după ce este folosit, se întoarce în celulă. Cei de la Castrol susţin că sistemul va permite reciclarea uleiului folosit prin eliminarea impurităţilor.
La dezvoltarea celulei Castrol au lucrat 50 de ingineri din Marea Britanie, Statele Unite şi Germania.
În ultimele decenii industria auto nu a avut parte de multe inovaţii când a venit vorba de schimbul de ulei. Companiile s-au concentrat mai mult pe creşterea calităţii uleiului şi reciclarea celui folosit.