Aceasta ar fi prima pierdere trimestrială a grupului din ultimii 15 ani. Şi nu vine din activitatea curentă. Gaura de 3,48 de miliarde de euro a apărut după ce grupul a provizionat cele 6, 7 miliarde de euro pentru a acoperi costurile legate rechemări şi eventuale procese legate de trişarea la testele privind emisiile. Practic, a pus aceşti bani deoparte.
Pe cale de consecinţă ar reieşi că, dacă ar fi eliminate aceste costuri excepţionale, atunci din activitatea Volkswagen din trimestrul trei a ieşit un profit operaţional de 3,2 miliarde de euro. Şi în general toţi parametrii au fost pozitivi. Vânzările au fost în creştere, marja de profit a fost în urcare iar cifra de afaceri a atins 51,5 miliarde de euro. Şi extrem de important, lichidităţile companiei s-au majorat cu aproape 30%, la 27,8 miliarde de euro.
E un semn că Volkswagen are bani şi va avea nevoie de ei. Estimările privind impactul financiar pleacă de la 20 de miliarde de euro şi se duc până la un nivel ameţitor, de 75 de miliarde. Însă analiştii mai temperaţi prognozează că Volkswagen va suporta costuri de circa 30 de miliarde de euro, însă grupul declară că riscurile legale cu care se confruntă nu pot fi cuantificate acum, aşa că nu poate pune şi alţi bani deoparte. Dar va trebui să o facă în viitor şi acest lucru va afecta profitul în următorii ani.
Anul trecut, constructorul înregistra un profit net record de 12,7 miliarde de euro. O vreme, numărată în ani, rezultatele financiare vor fi tributare acestui scandal.
Pe de altă parte, se încearcă minimizarea impactului şi chiar autorităţile germane au grijă să facă lobby.
Alexander Dobrindt, ministrul german al Transporturilor: „I-am invitat pe colegii mei din SUA să observe tehnicile pe care le folosim, nu doar în zonele de testare, ci și în condiții reale de trafic. În discuțiile cu omologul meu american Anthony Foxx, acesta a spus foarte clar că Germania e un partener puternic al SUA în industria auto și că va continua să fie”.
Volkswagen însă speră că scandalul îi va afecta finanțele pe termen scurt, dar nu și vânzările. Grupul prognozează pe tot anul 2015 o creștere de până la 4% a vânzărilor.
Dacă totuși livrările sunt lovite de scandal, Volkswagen ar putea fi pus la alte cheltuieli. O stabilizare a vânzărilor s-ar putea face cu reduceri de prețuri pentru șoferii care predau mașina veche pentru un Volkswagen nou, ar putea fi necesare programe de credite ieftine și stimulente pentru dealeri.