S-a declanșat o „cursă pe viață și pe moarte” care va transforma cu totul cea mai mare piață a mașinilor electrice din lume
Data actualizării: Data publicării:
O „cursă pe viață și pe moarte” s-a declanșat în cea mai mare piață a mașinilor electrice din lume, scrie CNN. Următoarele luni vor fi cruciale pentru producătorii din China, iar mulți dintre ei „nu vor mai ajunge la linia de sosire”.
Producătorii de mașini electrice din China s-au bucurat de sprijinul generos al guvernului de la Beijing timp de mai mulți ani, unii dintre ei atingând foarte repede statutul de jucători globali. BYD, spre exemplu, se bate acum cu Tesla pentru primul loc pe piața mașinilor electrice.
Însă, cei peste 200 de producători din China întâmpină acum mari probleme din cauza surplusului uriaș. Nu îi ajută nici faptul că entuziasmul pentru mașinile electrice a scăzut în alte piețe din lume.
„Nu toți jucătorii de azi vor ajunge la linia de sosire”, a explicat Mark Rainford, un analist din industria automobilistică care trăiește în Shanghai.
Chiar și oficialii chinezi au recunoscut că producătorii de mașini electrice vor avea de înfruntat o perioadă foarte grea în următoarele luni de zile. Competiția din industria automobilelor cu motoare care folosesc noile tipuri de energie va fi una „extrem de acerbă în 2024”.
Peste o duzină de producători de autoturisme au dispărut de pe piață anul trecut, potrivit statisticilor autorităților din China. Printre ele se numără branduri care au fost populare cândva, precum WM Motor, Byton, Aiways și Levdeo.
Alți producători globali au fost nevoiți să își restructureze operațiunile sau să le închidă cu totul. În octombrie, Mitsubishi Motors a anunțat că va opri producția de mașini în China, iar Honda, Hyundai și Ford au luat măsuri asemănătoare pentru a reduce costurile.
Până în 2030, a doua cea mai mare economie a lumii ar putea rămâne cu mai puțin de 5 jucători majori pe piața mașinilor electrice.
Războiul prețurilor a început în 2022, atunci când Tesla a redus prețurile la Model 3 și Model Y în China cu până la 9%. Trei luni mai târziu, le-a redus din nou, declanșând un val de tăieri de prețuri care a cuprins toată industria auto a țării în 2023, afectând inclusiv producătorii de mașini pe benzină.
Tesla a anunțat săptămâna aceasta că va reduce din nou prețurile a patru modele vândute în China, cea mai mare piață din străinătate, cu 14.000 de yuani – 1.932 de dolari.
Xpeng și Li Auto, brandurile chinezești cu cea mai mare creștere, au oferit și ele imediat reduceri avantajoase sau subvenții de zeci de milioane de dolari pentru a atrage cumpărători.
Ofertele disponibile pentru cumpărătorii din China sunt acum foarte atractive, dar unele branduri nu vor putea continua la nesfârșit operațiunile cu reduceri atât de mari.
O altă problemă este faptul că piața din China este aglomerată de noile modele de mașini electrice. „Piața va rămâne într-o stare de surplus pentru o lungă perioadă de timp”, au anunțat autoritățile din China.
Urmează o „rundă eliminatorie brutală”, a prezis și președintele BYD, Wang Chuanfu. Odată cu consolidarea industriei, tot mai multe companii mici și medii vor fi eliminate de pe piață.
Președintele Chery Auto, Yin Tongyue, a spus că producătorii de mașini electrice intră acum într-o „cursă pe viață și pe moarte”. Compania sa va introduce 39 de modele noi pur electrice și hibrid în 2024 și 2025 pentru a obține prima poziție din piață.
Dar pentru cei care supraviețuiesc, viitorul nu este întrutotul sumbru. În 2024, cota de piață a mașinilor electrice ar putea ajunge până la 45% în China.