RETROSPECTIVĂ 2013. Piața auto încheie al șaselea an pe minus

Data publicării:
masini mediafax

La începutul anului 2013, producătorii, importatorii şi dealerii auto din România estimau că vor avea, în sfârşit, un an de creştere. Estimările lor se bazau însă pe o explicaţie empirică: „mai rău nu se poate”. Explicabil, având în vedere că piaţa auto din România a scăzut timp de cinci ani la rând.

Doar că realitatea a arătat că se poate şi mai rău. Primele două luni ale acestui an au început abrupt: -13% şi doar 8.000 de maşini noi vândute. Pe 15 martie, în locul taxei de poluare auto, a fost introdus timbrul de mediu, care ar fi trebuit să ducă la întinerirea parcului auto, cel puţin teoretic.

În practică s-a întâmplat exact opusul. După primul trimestru, vânzările de maşini noi au scăzut cu 20%, cele de maşini second-hand au crescut cu 50%, iar dealerii auto au capitulat şi au renunţat să mai creadă în miracolul revenirii.

„Să nu ne aşteptăm la miracole, atâta timp cât economia nu-şi va opri declinul şi nu va intra într-o nouă fază de creştere, nici piaţa auto să nu vă aşteptaţi că va avea o altă tendinţă”, aprecia Călin Popescu Tăriceanu, proprietar Automotive Trading Services.

Şi n-a avut. În prima jumătate de an, au fost înmatriculate 100.000 de maşini second-hand şi de patru ori mai puţine maşini noi. În iunie, cu o întârziere fără precedent, a început şi programul „Rabla”. N-a mai avut ce salva, pentru că lucrurile s-au înrăutăţit în a doua jumătate de an.

Prin programul „Rabla” din 2013 s-a acordat un singur voucher de 6.500 de lei şi 2 eco-tichete de 500 de lei fiecare. Chiar şi aşa, din cele 23.000 de vouchere au fost valorificate doar jumătate pentru că nu s-au mai găsit clienţi.

Statul a vrut să dea industriei auto o mână de ajutor. Şi i-a ieşit exact pe dos. Dealerilor auto le-au trecut prin faţa ochilor două bariere. Prima a fost taxa auto, schimbată în timbru de mediu, care a favorizat importul de rable.

A doua barieră a fost întarzierea fără precedent a programului „Rabla”. În acest condiții, strategia de business a dealerilor auto se învârte în jurul unui singur cuvânt: supravieţuire.

Aşa că dealerii auto şi-au făcut din nou calculele şi au încercat să supravieţuiască încă unui an pe minus.

Şi n-au avut mult de aşteptat. După 11 luni, înmatriculările de maşini noi au scăzut cu 15%, la 52.000 de autoturisme. Practic, piaţa auto din România s-a întors în anii 90.

Ce se întâmplă în România n-am vazut niciunde. Nu știu care județ, un județ, până la 1 octombrie a vândut o mașină. Nu știu care, e de neconceput ce fel de țară... și în Uganda se vând mai multe mașini și așa mai departe”, este de părere omul de afaceri Ion Țiriac.

Nu toate segmentele de piaţă au mers însă prost. Maşinile de lux au avut mai mulţi clienţi decât în 2012. Un motiv în plus pentru stat să încerce să mai stoarcă nişte bani: a introdus din septembrie acciza pe lux.

Industria auto din România nu a primit însă numai veşti proaste în 2013.

Producţia a avut o creştere de 20%, la 368.000 de unităţi, iar volumele cele mai mari au fost înregistrate de Dacia Duster, urmată de Dacia Sandero, Dacia Logan şi Ford B-Max. Şi exporturile au încheiat primele 11 luni pe plus, cu un volum de 335.000 de unităţi, în creştere cu 8%. Aproximativ 90% din producţia naţională este livrată la export.

În acest context, Dacia a devenit marca-minune a industriei auto în Europa şi s-a bucurat de creşteri de două cifre, pe o piaţă în scădere. Iar aşteptările sunt pe măsură.

„Recordurile sunt făcute pentru a fi bătute, deci vrem să batem acest record inclusiv anul viitor. Contextul european e dificil, e o piaţă puţin activă, deci e complicat să facem previziuni. Lansăm noul Duster, însă ne bazăm pe previziuni care sunt prudente”, afirmă Jerome Olive, director general Dacia.

Din partea celuilalt producător auto important, veştile nu au fost însă la fel de bune. Pe final de an, Ford a oprit de mai multe ori producţia de maşini şi motoare la Craiova, pentru a se adapta la nivelul cererii comerciale în scădere.

„Ce vindem noi, tot anul, la mașini noi în România este ce se vinde în Germania în două săptămâni”, spune Zoltan Brassai, director general Ford România.

În 2013, peste 80% din achiziţiile de maşini noi au fost făcute de companii şi doar una din cinci maşini a fost vândută către o persoană fizică. Dealerii auto susţin că revenirea pieţei ţine de încrederea consumatorilor în economie.

Mi-e frica să mă aventurez. Am greșit-o în 2012, în 2013, să mă aventurez încă o dată mi-e frică. Dar un lucru e sigur: noi avem spațiu de progres enorm”, afirmă Ion Țiriac.

Pentru 2014, oamenii din industria auto estimează o creştere uşoară, de 5-6%, iar cei mai pesimişti spun că vânzările vor stagna. Chiar şi aşa, piaţa auto din România rămâne departe de maximul atins în 2007, când se vindeau de cinci ori mai multe maşini noi decât în prezent. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri