Piaţa auto a crescut cu 16% în primele opt luni ale anului, iar lansarea programului Rabla a adus o creştere substanţială a cererii din partea persoanelor fizice. Înainte de Rabla, aproape întreaga piaţă era susţinută de firmele care şi-au înnoit parcul auto. Acum persoanele fizice sunt cele care cumpără mai mult. Însă industria auto din România nu este ajutată foarte tare de evoluţia pieţei. Atât importurile de maşini noi cât şi cele de maşini second hand au crescut substanţial, în vreme ce atât vânzările cât şi producţia fabricilor de maşini din România au fost în scădere.
În primele şapte luni ale anului au fost vândute în România peste 87.000 de autovehicule, cu 16% mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Dintre acestea, peste 70.000 au fost autoturisme şi 16.800 diverse maşini comerciale, arară cele mai recente date APIA.
Segmentul autoturismelor a intrat în ultimele două luni sub influenţa programului Rabla. Dacă în prima jumătate a anului firmele au dominat categoric cererea de maşini, începând din luna iulie, cele mai multe achiziţii au fost făcute de persoane fizice, tendinţă care s-a menţinut şi în august.
Din cele 9.300 de automobile vândute luna trecută în România, 56% au fost cumpărate de persoane fizice şi doar 44% de persoane juridice. În prima jumătate a anului, raportul era cu totul altul. Au fost luni în care 90% din achiziţiile de autoturisme din România erau făcute de firme.
În vreme ce vânzările de maşini din producţia internă au scăzut cu 5% în primele opt luni faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, vânzările de autoturisme noi de import au crescut cu aproape 25%.
Cererea de automobile româneşti a scăzut pe atât pe piaţa internă cât şi pe cea externă.
Exporturile combinate ale Dacia şi Ford au scăzut cu 9% în primele 8 luni ale anului. În aceste condiţii ambele fabrici şi-au redus cu 6,5% producţia anul acesta, faţă de de primele 8 luni din 2015.
În vreme ce Ford Craiova aşteaptă să primească un al doilea model, Dacia Mioveni resimte tot mai tare concurenţa cu uzinele Renault din Tanger şi Cassablanca. Oficialii grupului francez au anunţat că anul acesta va fi primul în care Renault va produce mai multe automobile în Maroc decât în România. La Tanger sunt produse Daciile Sandero, Docker şi Lodgy, iar la Casablanca, pe lângă modelul Sandero este podus şi Loganul. Însă spre deosebire de uzina din Mioveni, cele din Maroc încă sunt dependente de exporturile de componente, mai puţin de jumătate fiind cumpărate de la furnizori locali. Restul sunt importate, mai ales din România.