Profitul, mai presus decât rivalitatea. BMW și Mercedes anunță o platformă comună pentru două modele

Data publicării:
mercedes bmw

Lumea auto se întoarce fix cu fundul în sus când rivalii tradiţionali ajung să discute despre colaborare. După alianța dintre Ford și Volkswagen, s-ar coace una între BMW şi Mercedes. Şi nu e o discuţie de la colţ, ci o perspectivă care munceşte minţile managerilor. Nu va fi o colaborare pe cine ştie ce tehnologie futuristă, din noile tendinţe, din astea tot avem între diverşi producători, ci pentru platforme ale modelelor aflate deja în gamă. Ar urma ca cei doi producători germani să colaboreze pentru Seria 1 respectiv Clasa A. Şi aceasta ar fi doar începutul.

Cele două modele reprezintă nivelul de intrare în gama producătorilor germani şi o platformă comună ar duce la economii de câteva miliarde pentru fiecare parte. Publicaţia germană Handelsblatt atrage atenţia că totuşi o platformă comună pentru aceste compacte, cu tracţiune pe faţă, nu ar veni mai devreme de 2025. Mercedes abia a lansat ultima versiune de Clasa A, iar BMW se pregăteşte să aducă în acest an ultimul Seria 1. Practic sunt maşini noi şi au un ciclu de viaţă aflat abia la început.

Discuţiile pentru astfel de colaborări se poartă la nivel de manageri, dar Handelsblatt atrage atenţia că există rezistenţă în interiorul companiilor. Inginerii celor doi producători nu sunt încântaţi de idee de a colabora cu rivalii tradiţionali.

Cei doi producători sunt într-o luptă continuă pe piaţă şi fiecare reclamă poziţia de lider. Mercedes, cu vânzări de 2,3 milioane de autoturisme în 2018 ocupa prima poziţie. BMW în schimb, se declară cu vânzări de 2,4 milioane de unităţi campionul pieţei premium. Doar că în datele constructorului bavarez sunt incluse şi vânzările de motociclete şi cele de Mini sau de Rolls Royce. Dacă ar fi excluse toate acestea, atunci BMW ar fi sub 2 milioane de maşini.

Managerii celor doi producători se uită însă la cifre, iar o alianţă, chiar şi limitată la început ar aduce beneficii uriaşe. Banii au prioritate în faţa orgoliilor. S-ar economisi sume considerabile cu cercetarea şi dezvoltarea, iar resursele ar putea fi direcţionate mai bine către alte direcţii. De fapt scopul unei alianţe între cei doi constructori premium este de a păstra în industrie rolul de lideri şi de dezvoltatori de tehnologii care să devină standard pentru ceilalţi. O butadă veche spune că atunci când vrei să vezi cum va arăta peste zece ani un autoturism produs în masă trebuie să urci într o limuzină Mercedes actuală. Apariţia unor noi tendinţe şi a unor companii de tehnologie periclitează poziţia acestor grei. Pentru a rămâne în faţă e nevoie de mulţi bani. BMW a cheltuit anul trecut 7 miliarde de euro doar pentru dezvoltarea de tehnologii pentru electrice şi autonome.

Alianţa între BMW şi Mercedes s-ar putea concretiza în primul rând în folosirea la comun a unor componente. Transmisia şi bateriile pentru electrice ar fi două subansamble în această situaţie. Totodată patentele ar putea fi împărţite astfel încât să fie dezvoltate tehnologii mai uşor.

Astfel de alianţe par a reprezenta viitorul într-o industrie confurntată cu transformă generate de trecerea la electrice, autonomie şi utilizarea colectivă a vehiculelor. Ford şi Volkwagen a anunţat recent colaborarea pentru camionete şi dubiţe şi folosirea la comun a unor capacităţi de producţie. Nu are legătură de fapt cu dezvoltarea noilor tehnologii, dar de fapt constructorii fac economii în activitatea curentă pentru a avea mai mulţi bani de cercetare în viitor.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri