Chinezii de la producătorul auto Chery folosesc fabrici din Rusia lăsate libere de rivalii occidentali pentru asamblarea de mașini

Data publicării:
2 years of war: Russia-Ukraine conflict exacts stinging economic costs
Foto: Profimedia Images

Constructorul auto chinez Chery a început să asambleze mașini în Rusia la trei fabrici lăsate libere de rivalii occidentali, pentru a le vinde în țară. Fabricile au fost lăsate libere inclusiv de Volkswagen și Mercedes, spun cinci persoane familiarizate cu această situație pentru Reuters.

Producătorii auto chinezi au acaparat mai mult de jumătate din piața auto din Rusia în ceea ce privește vânzările, deoarece majoritatea omologilor occidentali au abandonat țara în urma invaziei din Ucraina.

Acum, aceștia își extind aria de acțiune pentru a acoperi și o mai mare parte din producția internă a Rusiei, subliniind modul în care Beijingul joacă un rol mai influent în schimbarea peisajului de producție și a economiei Rusiei de la începutul invaziei.

Pe lângă importurile de autoturisme finite în Rusia, Chery, care reprezintă aproape o cincime din vânzările de autoturisme din Rusia, importă autoturisme aproape finite și finalizează asamblarea în trei fabrici rusești, au declarat persoanele respective.

Patru dintre persoane, inclusiv dealeri care gestionează relațiile cu fabricile, au refuzat să fie identificate deoarece nu sunt autorizate să vorbească cu presa.

Cel mai mare exportator auto din China pariază probabil pe o cerere puternică în țară, în timp ce piața internă din Rusia se confruntă cu o producție limitată și o capacitate de producție neutilizată la maxim, au declarat sursele.

Chery a afirmat într-o declarație scrisă că aprovizionează piața rusă cu autoturisme, dar nu intenționează să construiască sau să-și cumpere propriile fabrici în această țară. Aceasta nu a comentat ca răspuns la întrebările Reuters cu privire la lucrările de asamblare de la fabrici.

Mișcarea Chery de a începe producția la cele trei fabrici și lansarea vânzărilor de modele asamblate acolo nu au fost relatate anterior.

Rusia crește taxele pentru mașinile importate, ceea ce ar putea încuraja producătorii auto străini să producă la nivel local.

Planurile de extindere globală ale Chery prevăd intrarea companiei pe mai mult de 60 de piețe noi în următorii trei ani, a declarat vicepreședintele Shawn Xu în luna iulie.

După decizia Uniunii Europene de a confirma tarifele la importurile de vehicule electrice fabricate în China, vehiculele electrice Chery vor fi supuse unei taxări suplimentare.

Planurile Chery de a produce unele modele în Rusia au primit aprobarea pentru conformitatea cu standardele de siguranță, arată documentele rusești datate din februarie până în august și analizate de Reuters.

Noul model XCITE

În fabricile deținute cândva de Volkswagen, Mercedes-Benz și Nissan, modelele Chery Tiggo SUV și Exeed ies de pe linia de producție, supravegheate de noii proprietari ruși ai fabricilor, au declarat pentru Reuters dealeri auto și două persoane familiarizate cu această problemă.

La fabrica de automobile din Sankt Petersburg, vândută de japonezii de la Nissan statului rus la sfârșitul anului 2022, modelul Tiggo 7 este redenumit Xcite X-Cross 7, a declarat pentru Reuters una dintre persoane.

Un purtător de cuvânt al Nissan a refuzat să comenteze.

Xcite a câștigat titlul de „cel mai bun brand nou” din Rusia la o ceremonie de premiere a SUV-urilor la sfârșitul lunii septembrie. La lansarea producției în ianuarie, uzina a declarat că lucrează cu un „partener internațional”, fără a oferi un nume. Aceasta a vândut 3.447 de mașini între lunile mai și septembrie.

Rebrandingul unei mașini chinezești ca fiind rusă reflectă abordarea adoptată cu Moskvich din era sovietică, care a fost reînviată la fosta fabrică Renault din Moscova în 2022.

Moskvich a fost un crossover compact rebranduit fabricat de JAC din China, au declarat sursele la momentul respectiv, echipamentul JAC expus la lansarea de la sfârșitul anului 2022 arătând acest lucru.

Chery și Rusia doresc să minimizeze publicitatea cu privire la producția din statul rus, a declarat una dintre surse. Cooperarea Chinei cu Rusia a atras deja atenția Occidentului, care încearcă să limiteze eforturile care ar putea ajuta Rusia să-și continue invazia din Ucraina.

Acțiunile companiei în Rusia sunt complet separate de planurile sale de extindere europeană, a declarat pentru Reuters un purtător de cuvânt de la sediul european al Chery din Frankfurt.

Ministerul Industriei și Comerțului din Rusia nu a răspuns la o cerere de comentarii.

Asamblare finală

În Kaluga, la două ore sud de Moscova, dealerul auto AGR Automotive asamblează crossoverele Tiggo ale Chery în volume mici la o fabrică cu o capacitate anuală de 225.000 de vehicule, au declarat trei dintre cele cinci persoane familiarizate cu această chestiune.

AGR nu a răspuns la o cerere de comentarii.

Mikhail Pogonov, brand manager pentru noile mașini Chery la reprezentanța ASC Group de lângă Moscova, a declarat că modelele Chery sunt deja asamblate în Kaluga, în special crossoverele Tiggo, supravegheate de inginerii Chery.

Într-un showroom cu modele Tiggo 7 expuse, el a declarat pentru Reuters că a vândut 142 de mașini Chery în septembrie, mai mult decât dublu față de totalul din octombrie 2023.

Chery, împreună cu mărci pe care le deține, precum Exeed și Omoda, aproape și-a cvadruplat vânzările de mașini noi la puțin peste 200.000 de vehicule în Rusia în 2023, comparativ cu 2022, pe baza datelor agenției ruse de analiză Autostat. Aceasta a depășit deja cifra în 2024, potrivit datelor Autostat.

Viceguvernatorul regional Vladimir Popov a declarat în august că uzina Kaluga, care a stat inactivă timp de aproape doi ani, în timp ce fostul său proprietar Volkswagen negocia un acord de ieșire, va produce 27.000 de mașini în acest an.

Volkswagen nu a răspuns la o cerere de comentarii.

Strategia de export a Chery este cunoscută sub numele de „semi knocked down” (SKD), a declarat o sursă, modelele Tiggo ajungând la uzina Kaluga aproape complet asamblate. Chery plătește proprietarilor uzinei o taxă pentru a finaliza asamblarea acolo.

La Esipovo, în regiunea Moscovei, o altă uzină produce Exeed VX de la Chery, un crossover de lux de dimensiuni medii, potrivit a doi dealeri auto. Cotidianul Kommersant a relatat primul despre planurile de producție a Exeed la această fabrică.

Fabrica, vândută de Mercedes-Benz dealerului auto Avtodom în aprilie 2023, are o capacitate anuală de 25.000 de unități.

Mercedes-Benz a declarat că Avtodom a fost responsabil pentru operațiunile fabricii din aprilie 2023. Avtodom a refuzat să comenteze.

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri