Prefectura de Poliţie Bucureşti a venit cu ideea de a reglementa circulaţia din cauza creşterii numărului de maşini. Se întâmpla în 1907, când în Capitală erau 138 de autoturisme. Tot atunci au fost gândite şi primele probe ale examenului, iar cei admişi erau întregistraţi într-un catastif. Exista o probă de viteză pe un traseu stabilit, care era întreruptă pe neaşteptate de examinator.
„Examinatorul era chiar şeful Poliţiei Prefecturii. Stătea în zona unde se făceau opturile şi arunca un sac în faţa maşinii”, povesteşte Bogdan Coconoiu, preşedintele Retro Mobil Club România.
Dacă nu frâna la timp, candidatul nu promova examenul. Primul permis a fost emis după ce "Regulamentul pentru circulaţiunea autovehiculelor" a fost publicat în Monitorul Oficial din 1913. Era o hârtie lipită pe o pânză subţire, colorată în roşu, galben şi albastru.
Încă de atunci, ca să obţii un permis de conducere trebuia să fi împlinit 18 ani. Ulterior, în anii 70, examenul pentru carnetul de şofer s-au înăsprit. Candidatul trebuia să treacă testul teoretic, apoi pe cel din poligon, iar la final traseul şi proba de noapte. În anii 90, testele au fost din nou schimbate.
În ceea ce priveşte permisul de conducere, acesta a fost modificat de mai multe ori până s-a ajuns la modelul actual, european. În prezent se pot emite între 400 şi 500 de documente pe oră. Şoferii merg la ghişeele Direcţiei de Permise şi, în cel mult două ore, au actul în buzunar.