Știați că abia la începutul secolului al XIX-lea a fost folosit pentru prima dată cauciucul natural pentru a acoperi roțile de lemn sau de oțel existente? Invenția primelor anvelope a reprezentat o adevărată revoluție pentru industria auto, până în punctul în care astăzi este de neimaginat să te gândești la un vehicul care să nu aibă una atașată la roți și, inclusiv, anvelope iarnă sau vară, specifice fiecărui sezon.
Dar există o mulțime de fapte interesante despre ele, despre care probabil nu știați. Acestea sunt 10 care cu siguranță vă vor atrage atenția.
1. Originea sa: cuvântul "pneumatic" își are originea în expresia "referitor la aer", care face aluzie la un termen grecesc "pneumatikós". Provine din cuvântul "pneuma", care înseamnă respirație.
2. Primele anvelope nu erau negre: acest lucru se datorează însăși naturii cauciucului, care este de culoare deschisă. Problema era că se murdăreau foarte tare și nu erau foarte rezistente. În timp, a fost adăugat negru de fum care, pe lângă faptul că întuneca anvelopa, o făcea mai durabilă.
O singură anvelopă este alcătuită din aproximativ 200 de tipuri diferite de materiale
3. Pentru fabricarea unei singure anvelope sunt necesare peste 200 de componente: deși poate părea simplu, o singură anvelopă este alcătuită din aproximativ 200 de tipuri diferite de materiale, fiecare cu propriile proprietăți caracteristice, și din peste 30 de tipuri diferite de cauciuc. Acestea diferă în cazul unor anvelope iarnă.
4. Acumulează electricitate statică: acest lucru se întâmplă atunci când se folosește mult oxid de siliciu la fabricarea lor, deoarece acest lucru scade nivelul de conectivitate. Pentru a evita acest lucru, se folosește de obicei o bandă subțire de cauciuc pe banda de rulare pentru a îmbunătăți conductivitatea.
5. Cele mai mari anvelope din lume cântăresc peste 5.000 kg: acestea sunt cele de pe uriașele camioane miniere. Acestea pot avea o înălțime de până la 4 metri și o greutate de peste 5.000 de kilograme. Fiecare dintre ele poate susține o greutate de până la 100 de tone.
6. Anvelopele consumă între 20-35% din combustibilul pe care îl utilizează un automobil: în timpul deplasării unui vehicul, există multiple forțe de rezistență care măresc consumul de energie al vehiculului cu 20-35%. Din acest motiv, este esențial să se dezvolte tehnologia pentru a fabrica anvelope din ce în ce mai eficiente, în special anvelope pentru sezonul rece.
7. Cei mai mari exportatori de anvelope și anvelope iarnă din lume: China, Germania, Japonia, Japonia și Statele Unite sunt în fruntea unei liste al cărei volum total este de aproximativ 75 de miliarde de dolari. Și Spania se află în acest top. Conform ultimelor date disponibile, valoarea exporturilor sale de anvelope noi depășește 2.000 de milioane de dolari.
8. Ce se face atunci când acestea sunt folosite: toate anvelopele scoase din uz, cunoscute și sub denumirea de NFU, sunt reutilizate sau reciclate pentru a controla impactul lor asupra mediului.
Cel mai mare producător de anvelope nu este o companie dedicată sectorului auto
9. Ce înseamnă numerele și literele de pe anvelope? Probabil că v-ați întrebat adesea ce înseamnă acele coduri de pe toate anvelopele. Ei bine, acestea specifică dimensiunile lor și unele dintre limitările lor cheie, cum ar fi capacitatea de încărcare sau viteza maximă. De-a lungul timpului, acestea au devenit din ce în ce mai complexe până la indicarea unor date precum tracțiunea, uzura și temperatura de utilizare. Aceste litere indică inclusiv dacă este vorba despre anvelope vară, mixte sau anvelope iarnă.
10. Cel mai mare producător din lume nu este o companie auto: În sfârșit, oricât de incredibil ar părea, cel mai mare producător de anvelope nu este o companie dedicată sectorului auto, ci o companie de jucării: Lego. Lego produce aproximativ 306 milioane de anvelope mici în fiecare an.
Importanța anvelopelor a crescut foarte mult odată cu evoluția automobilelor, iar acestea sunt acum responsabile pentru mare parte din siguranța mașinii pe drum. De aceea, este important să investim în anvelope iarnă și anvelope vară de calitate superioară.