Transportul viitorului prin robo-taxiuri ar putea ajunge să valoreze peste 2.000 de miliarde de dolari pe an, până în 2030. În plus, adoptarea în masă a vehiculelor autonome ar putea stimula semnificativ o serie de sectoare industriale deja existente, iar numărul taxiurilor tradiţionale ar putea fi redus cu până la 70%.
Este o analiză a băncii elveţiene UBS Group şi sunt luate în calcul veniturile obţinute din fabricarea maşinilor, furnizarea de electricitate, dar şi construirea stațiilor de încărcare și a semiconductorilor necesari tehnologiei autonome.
Companiile de ride-sharing precum Uber și Lyft vor fi cel mai probabil în fruntea acestor servicii de transport. Însă specialiştii de la UBS menţionează că şi companii precum General Motors şi Volkswagen, doi dintre producărorii auto cu roluri importante la nivel mondial, îşi vor concentra strategiile pe servicii de transport cu ajutorul robo-taxiurilor şi dezvoltarea de flote.
Având în vedere că sunt maşini autonome, care nu au nevoie de şofer, de câștigat de pe urma acestor servicii ar avea și companiile de utilități, operatorii de telecomunicații, producătorii de cipuri și furnizorii serviciilor de internet. Industria producătoare de echipamente, care include grupuri precum Siemens și ABB, este pregătită la rândul ei pentru tranziție.
Analiştii citaţi de Bloomberg sunt de părere că sistemul este unul fezabil, atât din punct de vedere tehnologic, cât şi financiar, ceea ce va determina creşterea ritmului de adoptare a robo-taxiurilor. După ce taxiurile vor deveni autonome, estimările arată că numărul actual al taxiurilor din New York ar putea fi redus cu două treimi.
Modelul robo-taxiurilor a ajuns în centrul atenției recent, după ce Elon Musk a inclus tehnologia în strategia sa în viitorul producătorului de automobile electrice Tesla. Ba chiar plănuiește să lanseze primele robo-taxiuri anul viitor, ca parte a unei rețele de ride-sharing cu mașini autonome.
De asemenea, Waymo, divizie a grupului Alphabet, este o altă companie importantă, care are planuri majore în acest sector. Vrea să aducă servicii de robo-taxiuri și în Europa, după lansarea acestora în Statele Unite, iar grupul german Daimler analizează la rândul său piața.
Chiar și așa, producătorii auto nu se mai aventurează să scoată pe piaţă rapid această tehnologie, după ce, în timpul testelor, mai multe incidente grave au provocat îngrijorarea eventualilor pasageri. Experți din industrie au spus că testarea mai lentă și mai reglementată a vehiculelor autonome ar putea contribui la reducerea numărului de accidente şi ar reda încrederea în transportul viitorului.