Metoda prin care o sumă uriaşă a fost luată nejustificat din buzunarul consumatorilor de către producătorii auto

Data publicării:
piese auto cartel

Mai mulţi producători auto sunt bănuiţi că fac parte dintr-un cartel al pieselor auto, în urma căruia costul de întreţinere al maşinilor a fost umflat artificial. Renault, Peugeot, Jaguar Land Rover, dar şi alţii, s-au ajutat de un program pentru a creşte preţurile pieselor auto. Şi-au majorat veniturile cu peste 1 miliard de dolari în ultimul deceniu, bani luaţi nejustificat din buzunarul consumatorului. Totul a fost posibil printr-un soft dezvoltat de o companie de consultanţă. Practic, o maşinărie de bani pusă la dispoziţia constructorilor auto. Oficial, se spune că scopul programului este legal. Realitatea este însă alta.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

Compania care deţine softul susţine că tehnologia vândută unor mari producători din industria auto le permite acestora să-şi gestioneze virtual subansamblele. Numai că programul se foloseşte şi de algoritmi bine stabiliţi pentru ca preţul pieselor auto să nu mai fie fixat în funcţie de costurile de producţie, ci de valoarea percepută. Cu alte cuvinte, tarifele puteau fi crescute în funcţie de cât ar fi fost consumatorii dispuşi să plătească.

Prin soft s-a observat, pe baza unor analize, că majoritatea clienţilor sunt dispuşi să plătească mai mult pentru anumite componente. Au fost identificate cele mai vândute produse, aproximativ 70% dintre ele, care au suferit creşteri de preţ. În cazul a 20% dintre ele, tarifele au fost micşorate, iar la restul au rămas neschimbate. Şi cum în oferta fiecărui producător există mii de piese şi variante, este greu de demonstrat din exterior o acţiune concertată pentru umflarea artificială a pieselor.

Din prezentările oferite de compania Accenture, cea care a vândut acest program mai multor producători, reiese că scopul era creşterea marjelor de profit pe sectorul pieselor de schimb. În 2013, reprezentanţii companiei le explicau celor de la BMW că softul lor a condus, în cazul altor constructori, la o creştere a preţurilor, în medie, cu 15 procente. În medie, marjele de profit la vânzarea unui autoturism sunt de 10%, mult sub la mărcile de volum. La piesele auto câştigul pot fi împins spre 90%. Dar aceste sfaturi erau diferite. Altor producători precum Peugeot-Citroen, Honda şi Volvo li s-a recomandat, după analizarea ofertelor din acel moment, ca preţul anumitor piese auto ar putea fi chiar dublate. Japonezilor de la Mitsubishi li s-a sugerat, de asemenea, să crească preţul stemei argintii cu peste 500% - de la 14 euro la peste 87 de euro. Nu se ştie dacă producătorul a acţionat în consecinţă, dar analiştii au observat că divizia de componente auto a constructorului este extrem de profitabilă.

Nu înseamnă însă că toţi producătorii care au aflat despre aceste oportuntăţi au şi cumpărat tehnologia prezentată, pentru că nimeni nu prea vrea să discute la acest momet. Din documentele analizate de Reuters reiese că Renault, Peugeot Citroen şi Jaguar Land Rover au achiziţionat acest program, iar dintre aceştia, Jaguar Land Rover a admis că încă îl foloseşte, dar în scopuri perfect legale. Restul producătorilor refuză să comenteze.

Producătorii au fost acuzaţi mereu că profita de competiţia slabă din acest domeniu şi împing preţurile cât pot de mult. Iar programul denumit Partner ar fi încercat să menţină acest trend prin identificarea acelor produse care puteau fi scumpite făăr ca aceste majorări de preţuri să fie urmate de reacţii negative şi de critici din partea asociaţiilor care monitorizează tarifele. Softul a căutat metode prin care umflarea artificială a tarifelor să treacă, de fapt, neobservată. Documentele prezentate acum de presă şi care ridică suspiciuni de posibile înţelegeri anticoncurenţiale fac paşrte şi dintr-un dosar cercetat de Curtea Comercială de la Paris. Cazul e deschis după o plângere făcută de inventatorul softului - cel care l-a vândut companiei Accenture. Acesta susţine însă că firma îl foloseşte acum în alte scopuri decât cel pentru care a fost dezvoltat iniţial şi, tocmai, din acest motiv a atras atenţia asupra acestor practici.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
De ce erau românii mai slabi pe vremea lui Ceaușescu. Explicațiile unui medic specialist care...
Digi FM
Fiica lui CRBL, supărată că tatăl ei și-a făcut o relație cu o femeie mult mai tânără: "Nu ți-e teamă că te...
Pro FM
Cum arată azi femeia care l-a făcut tată pentru prima dată pe Ștefan Bănică Jr. Camelia Constantinescu...
Film Now
Brooke Shields și Christopher Atkins, despre scenele de nuditate din Laguna albastră: "Voiau cu disperare să...
Adevarul
Ce mănâncă un cardiolog la micul dejun pentru o tensiune arterială mai bună. Aceste alimente sunt la îndemâna...
Newsweek
Se pune cruce indexării pensiilor în 2025. Nu vor fi creșteri nici în 2026. Cifrele care dau fiori
Digi FM
Sharon Stone, fermecătoare la Festivalul de Film de la Palm Springs. Actorul de care e foarte mândră: Este...
Digi World
Cum a ajuns apa pe Terra? Cea mai nouă teorie a cercetătorilor
Digi Animal World
Gestul incredibil făcut de o cățelușă. Și-a dus singură puiul la veterinar: „O mamă știe întotdeauna ce...
Film Now
Pare un alt om de când a dat jos 90 de kilograme. John Goodman, pozat alături de femeia pe care o iubește de...
UTV
David Popovici a postat o imagine in care apare alaturi de Sebastian Stan: “Daca ma antrenez destul, poate...