Maşinile Tesla sunt construite „pe genunchi” - o spun foştii angajaţi ai companiei care vorbesc despre rate uriaşe de defecte descoperite la ultima inspecţie înainte ca maşinile să iasă din fabrică. 90% dintre ele ar fi cu probleme, comparativ cu mai puţin de 10% cât e nivelul la Toyota. Tesla nici nu confirmă, nici nu infirmă datele. Spune doar că după ce ies de pe banda de asamblare, unele maşini intră în reparaţii, fiindcă Tesla e în căutarea perfecţiunii.
O maşină de lux, cârpită până la poarta fabricii. Nouă foşti angajaţi ai Tesla au descris pentru Reuters un sistem în care la controlul calităţii se descoperă foarte des că portierele nu se închid, că scaunele nu sunt prinse bine sau că unele componente pur şi simplu lipsesc. După cinci ani de când a început producţia modelului S, în continuare la teste apa pătrunde în habitaclu, spun aceştia. Versiunea Tesla e că fiecare maşină trece prin 500 de teste până să fie scoasă la vânzare şi că inginerii săi intervin să remedieze cele mai mici probleme. O reparaţie poate însemna, de pildă, închiderea unui spaţiu de o fracţiune dintr-un milimetru.
Precizia însă lipseşte la multe dintre maşinile care ajung la clienţi. JD Power, una dintre cele mai mari companii de cercetare de piaţă din industria auto, a descoperit spaţii mari la îmbinări şi cazuri în care mânerele de portiere nu funcţionează. Au observat zgârieturi, au auzit scârţâituri şi au închis cu o concluzie greu de digerat pentru Elon Musk: Tesla e necompetitivă pe segmentul de lux, duce lipsă de precizie şi atenţie la detaliu, iar toate se trag de la lipsa de experienţă.
Nu doar execuţia, ci şi ideea de la care a plecat îşi arată acum limitele. Dacă producătorii tradiţionali au mii de furnizori, Tesla îşi produce singură mare parte dintre componente. A sperat că îşi va reduce astfel costurile, însă nici peticeala făcută în fabrică nu costă puţin. Tot în logica economiilor, şi-a automatizat puternic procesul de producţie pentru a descoperi ulterior că roboţii industriali încă nu sunt îndeajuns de fiabili.
Recent,Tesla a amânat ţintele de producţie pentru modelul 3 şi a chemat în service 11.000 de SUV-uri Model X fiindcă exista riscul ca scaunele să nu rămână fixe în caz de accident. Toţi producătorii fac rechemări, însă la Tesla problemele afectează o parte mare din vânzările totale şi ameninţă viitorul companiei dacă Model 3, cel care trebuia să ducă Tesla pe profit, nu poate fi produs în volume mari.
Foştii angajaţi desenează un întreg sistem în care problemele de concept sunt rezolvate pe parcurs prin fel de fel de improvizaţii. Ei spun că în parcarea fabricii din California ar exista spaţii speciale unde sunt duse maşinile care au nevoie de reparaţii după ce ies de pe banda de asamblare. Acolo ar fi şi câte 2.000 de maşini simultan, spun angajaţii. Însă Tesla neagă că aceste spaţii ar exista.