Franța va interzice din 2040 vânzarea mașinilor pe benzină, motorină sau gaz. Iar din 2050, pe șosele ar trebui să circule doar autoturisme electrice. Așa că statul francez caută să le ofere cetățenilor posibilități de a-și procura astfel de vehicule la prețuri avantajoase.
Corespondentul programului „Rabla” în Franța a fost modificat la începutul acestei luni. Astfel, dacă până acum locuitorii din Hexagon își puteau da vechea mașină pe carburant la schimb pentru una mai nouă pe benzină, motorină sau gaz, primind totodată și o primă consistentă, sumele acordate în aceste cazuri au scăzut și sunt favorizate acum achiziționările de autoturisme electrice, fie ele și la mâna a doua.
Ce prime oferă Franța pentru achiziționarea de vehicule electrice
Super-prima programului de conversie a vechii mașini pe una nouă, electrică, poate ajunge până la 5.000 de euro, în funcție de veniturile familiei care vrea să o achiziționeze. Suma trebuie să reprezinte maximum 80% din valoarea vehiculului, iar pentru a beneficia de ea integral, veniturile familiei nu trebuie să depășească 13.500 de euro. La schimb, doritorii trebuie să dea fie o mașină diesel înmatriculată înainte de 2006, fie una pe benzină de dinainte de 1997.
Prețurile mașinilor electrice noi sunt de multe ori inaccesibile persoanelor cu venituri modeste. Tocmai de aceea, această primă este valabilă și în cazul achizițiilor de autoturisme pe baterie la mâna a doua. La o simplă căutare pe internet, există în orice moment mai mult de 150 de astfel de autovehicule, care costă între 5.000 și 7.000 de euro.
Planul autorităților franceze merge și mai departe de atât. Pe ordinea de zi în ședințele asociațiilor de locatari își fac loc acum și subiecte precum instalarea unor borne de încărcare a mașinilor electrice în parcările blocurilor. Asta deoarece, cu excepția Parisului, astfel de stații sunt destul de rare în orașele mai mici, ceea ce îi face pe oameni să fie sceptici în privința achiziționării de autovehicule ecologice.
Francezii, încă sceptici față de automobilul electric
Prețurile destul de ridicate și neîncrederea că acestea reprezintă într-adevăr o soluție sănătoasă pentru mediu sunt alte motive pentru care locuitorii din Franța nu se grăbesc să le cumpere.
„Sunt cam scumpe. E adevărat că există această primă de conversie, însă costul rămâne ridicat. Nu sunt prea mulțumită nici de autonomia bateriei. Tatăl meu trăiește departe, deci am drumuri destul de lungi de făcut”, spune o șoferiță.
„Nu sunt destule borne de încărcare. Poate pentru a le utiliza într-un oraș mic e OK, dar nu au suficientă autonomie, încât să mergi la muncă sau în alte părți”, arată un tânăr.
„Bateriile folosite pentru aceste mașini nu sunt reciclabile. După câțiva ani, ele nu mai sunt folosite și nu știm ce se poate face cu ele. Sunt deșeuri extrem de poluante, poate chiar mai rău decât mașinile care folosesc carburanți fosili. Cred că va trebui să ne străduim să găsim o altă variantă ecologică și mai puțin poluantă pentru planetă”, spune o femeie.
„Nu e în planurile mele să schimb mașina pe una electrică. Nu e practic. Nu sunt suficiente stații de încărcare. Eu trăiesc la țară, fac naveta 80 de kilometri pe zi și să o încarc în permanență nu mi se pare fezabil”, mărturisește o altă franțuzoaică.
În ciuda temerilor, experții n-au nicio îndoială: în Franța, viitorul este al mașinilor electrice. Totul, în condițiile în care în prezent, poluarea atinge cote alarmante la Paris, dar și în zonele aglomerate ale altor orașe mari.
Citiți și: Norvegia cunoaște reversul medaliei, după ce a devenit raiul mașinilor electrice
Editare web: Luana Păvălucă