Rupert Stadler, fostul CEO al constructorului german Audi, este primul executiv de top trimis în judecată în Germania în scandalul "Dieselgate", care a zguduit industria auto în 2015, informează BBC.
Stadler a apărut miercuri în fața unei instanțe. Asupra lui există mai multe acuzații, inclusiv fraudă, pe care fostul șef Audi le neagă.
Scandalul "Dieselgate" a devenit cunoscut la nivel mondial, însă niciun executiv de top nu a fost condamnat până acum în Germania. Cu toate acestea, doi angajați Volkswagen au fost condamnați la pedepse cu închisoarea în SUA.
Rupert Stadler este acuzat că a vândut cu bună-știință mașini care aveau modificat software-ul motorului și nu îndeplineau normele de mediu.
Când autoritățile americane au descoperit situația, în 2015, grupul Volkswagen, care deține Audi, a susținut că înșelăciunea era realizată de câțiva ingineri și că managementul companiei nu era implicat. Ulterior, mărturiile angajaților i-au făcut pe procurori să-l rețină pe Stadler vreme de 4 luni, în 2018. A mai fost trimis în judecată fostul manager Porsche și Audi Wolfgang Hatz, dar și doi ingineri. Ei toți neagă acuzațiile de fraudă. Cei implicați în acest proces sunt acuzați pe baza a 434.000 de modele Volkswagen, Audi și Porsche vândute în Europa și SUA. Dacă vor fi găsiți vinovați, acuzații riscă până la 10 ani de închisoare. O hotărâre ar putea fi luată cel mai devreme la finalul anului 2022.
Rupert Stadler nu este singurul executiv de top care are probleme cu justiția. Fostul șef al grupului Volkswagen, Martin Winterkorn, va fi judecat sub acuzațiile de fraudă și manipularea pieței de capital.
Actualul șef VW, Herbert Diess, și președintele Consiliului de Administrație Hans Dieter Poetsch s-au confruntat cu acuzații similare, însă autoritățile germane au renunțat la ele după o înțelegere de 9 milioane de euro.
Scandalul "Dieselgate" a costat Volkswagen peste 30 de miliarde de euro în amenzi, costuri legale și compensații acordate clienților. În luna aprilie, VW a încheiat cel mai mare proces din Germania, după ce a fost de acord să plătească 750 de milioane de euro către 235.000 de clienți. În prezent, grupul german încearcă să ajungă la o înțelegere cu alți 60.000 de clienți, care vor ca producătorul auto să le cumpere înapoi mașinile vândute.
Editor : V.M.