Plătit doar anul trecut cu un salariu de 16 milioane de euro, Martin Winterkorn este prima figură importantă din fruntea Volkswagen care ajunge în faţa procurilor în scandalul de falsificare a testelor de poluare. El a fost forţat să demisioneze, după nouă ani la conducerea companiei, dar a declarat că nu a avut cunoştinţă de modificarea adusă motoarelor. Experţii sunt de părere că suma anunţată de Volkswagen pentru a acoperi cheltuielile legate de acest scandal - 7,3 miliarde de dolari, nu va fi de ajuns.
„Există pericole clare în cadrul scandalului Volkswagen. Vorbim despre amenzi din partea guvernelor, în special în Statele Unite. De asemenea, ne aşteptăm la un val de procese civile. Volkswagen va trebui să plătească miliarde pentru acest scandal de fraudă. Dar Volkswagen nu va ceda. Volkswagen fabrică maşini bune şi va continua să facă acest lucru şi va continua să înregistreze profit”, este de părere Oliver Roth, analist financiar.
Până acum, Volkswagen şi-a cerut scuze pentru modificarea motoarelor, dar nu a numit un vinovat. Surse din cadrul companiei, citate de Reuters, au anunţat însă că şefii diviziilor de cercetare şi dezvoltare de la Volkswagen, Audi şi Porsche au fost suspendaţi din funcţie. Informaţia nu a fost comentată, deocamdată, de reprezentanţii concernului german.
În acest timp, tăvălugul dezvăluirilor continuă. Audi a recunoscut deja că peste două milioane de automobile din Europa şi Statele Unite, cu motoare Euro 5 au sisteme de modificare a rezultatelor noxelor. În aceste condiţii, scandalul Dieselgate ar putea avea un impact şi mai mare, odată cu reacţia consumatorilor.
Stephen Cheliotis, analist economic, spune că „cei mai mulţi consumatori au deja foarte puţină încredere în marile afaceri. Aşadar, ei nu văd acest scandal ca unul legat doar de Volkswagen, ci o serie întreagă de scandaluri în cadrul marilor afaceri. Cred că din punctul de vedere al consumatorului, acest scandal ar putea exploda mult mai repede decât anticipa presa. Dar, desigur, pierderile sunt în relaţia cu investitorii şi oficialii de reglementare.”
Cu atât mai mult cu cât în scandal apare pentru prima oară şi marca de lux Porsche, din cadrul concernului Volkswagen. Totul, în condiţiile în care autoritatea germană de control în transporturi a dat un ultimatum companiei. Până pe 7 octombrie, Volkswagen trebuie să prezinte informaţii detaliate despre modul în care vehiculele sale pe motorină se vor alinia standardelor cotelor de poluare.
Presa germană susţine că Volkswagen ar putea pierde dreptul de a vinde maşinile acuzate că poluează mai mult decât se credea, şi mai mult, vehiculele vizate ar putea primi interdicţie de a circula pe şoselele din Germania.