Indiferent dacă ne place sau nu, maşinile care se conduc singure vor deveni noul normal. Deja s-au făcut progrese majore. Vehiculele expuse la salonul auto de la Detroit au arătat cât de departe a ajuns tehnologia, însă a lăsat şi multe semne de întrebare. De exemplu, cât de repede ar putea fi aceste maşini disponibile pentru consumatori pe o scară mai largă.
Pe măsură ce tehnologia se mișcă rapid, cele mai mari companii din lume caută să dezvolte și să implementeze tehnologii sofisticate. Vehiculele de la Waymo, un proiect Google, care au ieşit deja la teste pe străzi publice au software și senzori concepuți pentru a detecta absolut totul, de la pietoni și bicicliști la lucrări de drumuri și alte vehicule.
„Vehiculele autonome sunt încă în curs de dezvoltare, dar totul se întâmplă foarte repede. Cred că merg mai repede decât orice altă tehnologie pe care am văzut-o în trecut. Pe de altă parte, trebuie să avem legile în vigoare, asigurarea și toate aceste aspecte legate de infrastructură, pentru că nu este vorba doar despre tehnologia de fabricare a autovehiculelor”, atrage atenția Jessica Caldwell, analist în industria auto.
Iar aceasta este una dintre problemele care stau în calea răspândirii maşinilor autonome pentru consumatori. Reprezentanţii industriei spun că inovaţiile în tehnologie se mişcă mai repede decât reglementările, care sunt adesea vechi şi restricţionează progresul tehnologiei. În prezent nu există niciun fel de regulă pentru acest tip de autoturisme, ca ele să poată circula fără şofer pe străzile oraşelor.
General Motors a solicitat deja aprobarea autorităţilor americane de a testa noul său model de autoturism autonom, fără volan şi pedale, ca parte a strategiei sale de a introduce maşinile pe drumurile din Statele Unite în 2019.
Administraţia Trump a anunţat că intenţionează ca în această vară să rescrie regulamentul care are bariere juridice pentru vehiculele-robot, asta deşi, potrivit unui sondaj, 78% dintre americani au declarat că le este teamă să se urce într-o maşină fără şofer.
În ultimii ani, sute de autoturisme complet autonome au fost construite și puse pe drumuri în diferite țări, dar aceste vehicule nu sunt vândute publicului larg. Producătorul auto Navya, care a dezvoltat un autobuz electric de 15 pasageri, spune că are deja 65 de vehicule fără șofer care sunt utilizate în programe pilot din întreaga lume.
„Avem senzori diferiți precum camerele Lidar și camerele de vizibilitate care scanează mediul înconjurător, pentru a detecta orice obstacol pe care ar trebui să îl evite”, a explicat Aaron Foster, reprezentant Navya.
Producătorii auto investesc în tehnologie autonomă pentru că văd potențialul extraordinar al veniturilor.
Ford a anunţat la târgul CES din Las Vegas, de săptămâna trecută, că anul acesta va lansa transportul de mărfuri cu maşini autonome, iar testele vor începe într-un oraş american. Va fi un fel de Uber al curieratului în Statele Unite. Ford vrea să vadă dacă transportul de bunuri cu maşini autonome este o idee viabilă de afaceri şi cum reacţionează atât comercianţii, cât şi cei care comandă. Primele teste vor fi cu oameni la volan, pentru intervenţie în caz de nevoie şi pentru că legea nu permite încă maşini în mişcare fără şofer.
Autovehiculele autonome nu vor schimba doar felul în care ajungem la destinaţia dorită, ci vor avea şi un impact economic semnificativ. Guvernul Regatului Unit declara că până în 2035 piaţa tehnologiei fără şofer este estimată să ajungă până la 56 de miliarde de euro.
Dincolo de reglementări, marea provocare este securitatea vehiculelor, capacitatea de a le feri de atacuri cibernetice. E o nişă pe care BlackBerry vrea să se reinventeze. A lansat deja o soluţie de securitate menită să protejeze viitoarele maşini care se conduc singure. Va fi un program care va funcţiona asemenea unui antivirus tradiţional, scanând programele folosite de autoturism, astfel încât să identifice şi să elimine problemele. Reprezentanţii Blackberry spun că, odată ce maşinile devin mai conectate, marea problemă a industriei va deveni securizarea nu atât a maşinii în ansamblu, cât a componentelor ei şi a dispozitivului cu care le controlăm. Senzorii şi radarul cu care maşina îşi vede împrejurimile, sistemul de frânare, închiderea portierelor şi sistemul audio - toate devin potenţiale ţinte pentru hackeri.