Piața auto din România este în picaj. Toată lumea așteaptă luminița de la capătul tunelului. De la vânzari de peste 350.000 de mașini anual s-a ajuns la puțin peste 65.000 de unități. Partea proastă pentru producători și, mai ales, pentru dealeri este că trendul se menține de câțiva ani buni. Dintre mașinile vândute în 2013 aproximativ 70% au fost achiziții ale persoanelor juridice. Adică firmele au cumpărat aproape 40.000 de mașini. Asta în contextul în care din totalul mașinilor vândute în 2013, conform datelor APIA, peste 37.000 de unități au avut motoare diesel.
„Față de vânzările respective este o scădere de 0,2% din total, deci nu este foarte semnificativă. În schimb, la benzină în top zece mărci scăderea este de 10,3%”, a spus Eugen Popovici, preşedintele APIA.
Este pentru al doilea an la rând când numărul autoturismelor noi pe motorină este mai mare decât cel al mașinilor pe benzină. Dacă în 2013 și 2012 ponderea motorizărilor diesel a depășit 50% din totalul pieței, în urmă cu trei ani abia depășea 40%.
În cazul celei mai bine vândute mașini noi din România, Dacia Logan, consumul în medie este de 5,2 litri pentru motorul pe benzină de 90 de cai-putere. Același model, echipat cu un motor diesel, are un consum de 3,9 litri la 100 de kilometri, cu 1,3 litri mai puțin decât versiunea pe benzină, care are însă avantajul unui preț mai mic cu 1.400 de euro.
Dealerii speră la o revenire ușoară în 2014 a pieței auto și asta pentru că la gradul de motorizare ne aflăm pe ultimul loc în Europa, ceea ce constituie un important factor de creștere a pieței în viitor.
Parcul auto național număra la sfârșitul anului 2013 aproximativ 5,3 milioane de vehicule, din care 4,5 milioane de autoturisme. Rata de motorizare era la sfârșitul anului 2011 de 203 de autoturisme la mia de locuitori, în timp ce media europeană este de peste 400.