Deşi au descoperit din timp defecțiunea care bloca declanşarea airbag-urilor, angajaţii gigantului auto american General Motors nu au spus lucrurilor pe nume. Aşa că oamenii cu putere de decizie companie nu înţeles că ar fi vorba de o probleme grave care până la urmă s-au dovedit fatale pentru mai mulţi şoferi.
Nici nu aveau cum să înţeleagă în condiţiile în care defecţiunea airbag-urilor era exprimată în felul următor în rapoartele interne: „Maşinile nu îndeplinesc funcţia conformă proiectului”. Este o exprimare corporatisă, ambiguă, aflată la limita logicii.
La fel cum la limita logicii este faptul că problemele de siguranţă ale maşinilor General Motors apăreau în rapoartele interne ca probleme de confort.
Pe lângă defecţiunea care bloca activarea airbag-urilor, unele maşini General Motors aveau probleme şi la motor, frâne şi direcţie. Niciuna dintre aceste probleme nu a fost exprimată cu subiect şi predicat în rapoartele interne, arată o anchetă aproape de finalizare desfăşutară de autorităţile americane.
Din cauză că problemele nu au fost exprimate clar în comunicarea internă, compania nu a efectuat rechemarea în service a maşinilor periculoase.
În schimb şoferii au fost îndemnaţi în 2006, prin intermediul dealerilor auto, să nu mai atârne brelolcuri grele de cheia aflată în contact. Căci contactul era cel care dădea peste cap sistemul electric al maşinii şi bloca motorul.
După mai multe accidente mortale în urma cărora a devenit clar că problemele la contact provocau şi blocarea airbag-urlor, cei de la General Motors au fost acuzaţi de opinia publica americană că au întârziat reparatiile pentru a evita o lovitura de imagine.
Însă ancheta autorităţilor americane arată că de fapt nu a fost nicio conspiraţie internă, ci pur şi simplu o comunicare defectuasă între diviziile companiei.
La care s-a adăugat şi incompetenţa sau nepăsarea unor angajaţi care, deşi vedeau că maşinile defecte erau în continuare pe şosele nu au făcut nimic pentru a convinge conducerea să ordone rechemarea lor în service.
Săptămâna trecută, 15 angajaţi ai General Motors au fost daţi afară din această cauză. Însă compania încă mai are de lucrat la cultura sa internă dacă nu vrea să repete greşelile trecutului.