În cursa pentru o cotă cât mai mare de piaţă, marile companii auto s-au concentrat pe vânzări în dauna siguranţei. Iar acum plătesc preţul acestei strategii. Scandalurile în lanţ aduc schimbări legislative, procese şi amenzi care ar putea scoate miliarde de dolari din conturile constructorilor.
Ca să nu piardă definitiv încrederea consumatorilor, companiile vor încerca să demonstreze la Salonul Auto de la Detroit că şi-au schimbat comportamentul. Pentru General Motors scandalul accidentelor mortale provocate de contactele defecte nu s-a încheiat. Una dintre maşinile duse de companie la Detroit este conceptul Buick Avista. La interior are tehnologii ultra-moderne, inclusiv mecanisme de siguranţă în trafic. La exterior are liniile vechilor modele Buick, construite într-o perioadă în care maşinile erau mai fiabile şi rechemările în service mai rare.
În apărarea GM şi a celorlalte două grupuri auto americane, Chrysler şi Ford sare preşedintele Barack Obama, cel care le-a dat o mână de ajutor la începutul crizei. Obama va vizita salonul din Detroit şi, într-un discurs recent, a ţinut să sublinieze impactul social pozitiv pe care îl au companiile auto.
Barack Obama, preşedintele Statelor Unite: „Am reușit să convingem sindicatele și conducerea să își încheie disputele. Am reușit să convingem industria să se retehnologizeze și să se restructureze. Companiile noastre auto au creat peste 640.000 de locuri de muncă. Am înjumătățit șomajul din zona Detroit.”
Și companiile din afara Statelor Unite vor încerca sa își spele imaginea la Salonul din Detroit. Mai ales Volkswagen, care după ce a păcălit testele de poluare, le va prezenta americanilor mai multe modele electrice, inclusiv unul pe gustul lor, conceptul unui SUV hibrid din seria Tiguan. Iar Toyota, care suferă din cauza airbag-urilor defecte cumpărate de la furnizorul Takata, va aduce în standul său din Detroit atât tehnologii care cresc siguranța în trafic cât și motoare cu emisii zero de carbon. Tematica standului va fi "viitorul mobilității" într-o încercare a companiei japoneze de a lăsa în urmă un prezent complicat pentru industria auto mondiala.
Iar Toyota nu a fost singurul furnizor al celor de la Takata, care au livrat airbag-uri cu probleme unui număr mare de companii. Sunt însă și constructori care trec printr-o perioada liniștită. Prosperă chiar. Mercedes este unul dintre ei. Compania premium a grupului Daimler a adus la Detroit noul sedan al Clasei E, o mașină care aproape se conduce singură.
Dieter Zetsche, directorul Mercedes: „Are un nivel de autonomie care nu a fost atins de prea multe mașini produse în serie. Este desigur limitat de condițiile legale, dar este capabilă să fie mai mult sau mai puțin autonomă măcar pe autostrăzi.”
Salonul auto din Detroit va fi deschis doua săptămâni începând de astazi.