General Motors anunță un salt în tehnologia bateriilor auto, unul care ar trebui să dea cel puțin de gândit companiei lui Elon Musk, Tesla. Vechiul constructor auto a anunțat dezvoltarea bateriei wireless. Sunt multe procese complexe, dar marele avantaj al tehnologiei este că bateria devine versatilă: poate fi scalată ca dimensiuni pentru a echipa vehicule care necesită putere diferită, în funcție de dimensiuni, cu o reduceree fantastică a costurilor.
Industria auto a cunoscut o eficientizare fără precedent și reduceri de costuri mari atunci când a apărut platforma modulară. E ceva similar.
Marele avantaj al Tesla în fața constructorilor tradiționali a fost tehnologia bateriilor. Nici acum rivalii nu prea se apropie de autonomia oferită de Tesla. Bateriile și designul interior, deși aici părerile sunt împărțite și e discutabil. Ceea ce face GM însă o depășește, din perspectiva bateriilor.
Ce avantaje are bateria wireless a General Motors
Pentru acuratețe, tehnologia anunțată de General Motors este APROAPE wireless. Elimină 90% din firele care conectau diversele segmente ale bateriei și reduce greutatea pachetului cu 15%. Și în același timp costurile de fabricație.
Eliminarea firelor înseamnă și reducerea volumului total al bateriei, deci vehiculele pot fi echipate cu unități mai mari și mai puternice.
Sistemul de management fără fir al bateriilor a fost dezvoltat în colaborare cu un start-up, care, culmea ironiei, se numește Analog Devices.
Această tehnologie va fi încorporată în bateriile Ultium, conceptul diferit de alimentare dezvoltat de grupul din Detroit.
GM a dezvoltat baterii construite în jurul unor module, practic nu este un pachet întreg, ci poate fi segmentat. Astfel, el poate fi adaptat ca dimensiune și putere în funcție de vehicul. Iar tehnologia wireless o va face și mai versatilă.
De pildă, managementul eficient va face posibilă înlocuirea doar a unor module componente când acestea pierd din capacitatea de stocare. Ele pot fi inutilizabile pentru mașină, cea care necesită putere semnificativă, în schimb, pot fi încorportate cu alte unități compatibile în capacități de stocare folosite casnic sau chiar industrial. Deci, durata de viață este prelungită și asta înseamnă eficiență și un cost redus pe termen lung.
Deși ca principiu este similară cu inducția, tehnologia wirless este diferită de ea.
În inducție sunt folosite undele magnetice pentru a transfera energia, pe când la wireless mediul este radiofrecvența.
Rivalitatea General Motors cu Tesla
General Motors a anunțat bateriile Ultium în primăvara acestui an cu o caracteristică principală - autonomie mare, de aproape 650 de kilometri. Depășește cu mai bine de 100 de kilometri Tesla.
Autonomia ridicată a Tesla a fost marele avantaj al companiei lui Elon Musk, venită din dezvoltarea îndelungată a bateriilor. Volkswagen, cu modele sale electrice este și acum departe. Dar acest avantaj riscă să fie anulat.
General Motors a anunțat că nu intenționează să obțină un avantaj competitiv din tehnologia bateriilor. Este gata să licențieze Ultium pentru toți constructorii. Evident, contra cost. Și nu doar monetizarea rapidă a descoperirilor pare a fi scopul, ci chiar anularea avantajului Tesla. Pentru că nu i-ar pica bine ca Tesla să devină un rival mare pe piața americană.
Și sunt mai multe elemente care arată rivalitatea cu acest agent perturbator al industriei auto. Când a lansat Bolt, preșdintele GM a aruncat săgeți directe către Tesla. A
cum câteva zile, General Motors a anunțat preluarea unui pachet de acțiuni în Nikola, competitorul direct al Tesla, alături de care va dezvolta o camionetă bazată pe celulele de hidrogen.
E o luptă între Detroit și Sillicon Valley, iar mesajul GM este că industria auto americană trebuie să fie sinonimă cu orașul din zona marilor lacuri.
Editare web: Luana Păvălucă