Ambuteiajul mondial sau Cum devine maşina personală un obiect inutil

Data publicării:
cars-1

Viitorul industriei auto depinde de modul în care se va adapta traficului din marile oraşe. Era o vreme în Bucureşti în anii dinaintea crizei, când mai bine mergeai pe jos decât să conduci o maşină pe străzile care făceau legătura între centru şi cartierele cu blocuri. După declanşarea crizei, traficul parcă s-a mai eliberat, dar în momentul în care puterea de cumpărare va creşte din nou, ambuteiajele vor reapărea. În metropolele din India, China sau chiar Statele Unite, problema traficului îngreunat de numărul mare de maşini deja ameninţă vânzările marilor companii auto.

În prezent, trăim în lumea visată de Henry Ford, una în care drumurile sunt pline de automobile personale. Visul lui Ford s-a transformat însă încetul cu încetul într-un coşmar în ultimele decenii: numărul tot mai mare de maşini aflate în circulaţie a început să provoace ambuteiaje zilnice şi poluare în marile oraşe.

Tinerii au devenit astfel adepţii unui transport mai curat şi, de multe ori, mai practic - se duc la serviciu sau la şcoală cu bicicletele sau aleg să circule cu metroul sau autobuzul.

Acest fenomen provocat de supraaglomerarea traficului ar putea provoca o stagnare sau chiar o scădere a vânzărilor de automobile. În Statele Unite, proporţia tinerilor care au un carnet de conducere a scăzut de la 87% în anii 80, la mai puţin de 70% în prezent, arată un studiu al Universităţii din Michigan, citat de Bloomberg. Ce e drept, scăderea acestui procent este compensată de creşterea populaţiei, însă devine clar faptul că tot mai multe persoane consideră inutilă o maşină personală.

Totuşi, dacă anul trecut au vândut 80 de milioane de maşini, companiile auto speră să ajungă până în 2016 la un ritm anual de vânzări de 120 de milioane de unităţi, fiind sigure că în viitorul apropiat creşterea vânzărilor va fi susţinută tot mai mult de piaţa chineză. Însă traficul a devenit deja un coşmar şi în marile oraşe din China, unde în Beijing, de pildă, luni a fost instituit un cod galben de smog. Tocmai pentru piaţa chineză, General Motors a conceput EN-V (foto), o maşinuţă cu două locuri capabilă să se strecoare prin ambuteiaje. Astfel de inovaţii ar putea fi obligatorii pentru companiile auto care vor să îşi menţină vânzările şi în viitor, chiar dacă acest tip de maşină ucide ideea de eleganţă.

Business Club

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri