70 la sută dintre românii din diaspora urmăresc conţinut românesc de 2-3 ori pe săptămână, pe internet, şi folosesc preponderent limba română atunci când utilizează motoarele de căutare, arată un studiu comandat de Google, citat de Agerpres. Aceştia sunt interesaţi în special de ştiri, dar şi de reţete de mâncare, cele mai căutate fiind : "sarmale", "gogoşi" şi "ardei copţi".
Potrivit studiului, românii din diaspora ascultă muzică românească (57%), stau pe reţele de socializare (56%), urmăresc canale TV din România (53%), citesc publicaţiile online din România (51%) sau ascultă radiouri româneşti (26%).
YouTube este una dintre platformele de conţinut video cele mai utilizate de românii din diaspora pentru a urmări conţinut în limba română. Aproape 90% dintre respondenţii studiului spun că se uită cel puţin o dată pe săptămână la video-uri în limba română pe YouTube.
70% dintre românii din diaspora care au participat la studiu folosesc limba română atunci când caută ceva pe internet. Ştirile sunt principalul conţinut consumat în limba română de către diaspora - 81%, urmat de divertisment - 51%, chestiuni practice (tutoriale, reţete etc) - 46%, sport - 32%, cultură - 28%, dezvoltare personală - 26% şi conţinut pentru copii - 21%.
Cele mai căutate subiecte în limba română ale diasporei sunt legate de instrumente de traducere - în special pentru limba germană, posturi TV din România pe care să le urmărească online, filme online şi radio-uri din România.
Reţetele de mâncare sunt printre cele mai populare subiecte de căutare ale românilor din diaspora. În 2022, cele mai căutate au fost, în ordine: sarmale, gogoşi, ardei copţi, plăcintă cu mere, salam de biscuiţi, chec pufos, mămăligă, salată orientală, chiftele şi cremă de zahăr ars.
Conexiunea diasporei cu rudele şi prietenii din ţară se face în special prin aplicaţiile dedicate de mesagerie. 57% dintre respondenţii studiului comunică zilnic cu cei de acasă pe apeluri voce şi text prin astfel de aplicaţii, iar 51% au apeluri video zilnice cu cei din ţară.
Editor : D.R.