Mercedez-Benz prezintă scuze Chinei după ce îl citează pe Dalai Lama pe Instagram
Data publicării:
Marca germană Mercedes-Benz a prezentat scuze din cauză că „a rănit sentimentele chinezilor”, după ce a postat pe reţeaua de socializare Instagram un citat din Dalai Lama, liderul spiritual tibetan şi oaia neagră a Beijingului, relatează AFP, citată de News.ro.
Mercedes - grupul Daimler - este ultima dintr-o serie de întreprinderi occidentale atacate în ultimele săptămâni în China din cauza unor „paşi greşiţi” cu privire la Tibet, Hong Kong sau Taiwan, subiecte sensibile în ochii regimului comunist.
În centrul polemicii se află o postare pe care marca de maşini de lux a publicat-o luni pe reţeaua Instagram, alături de imaginea unei berline la malul mării. „Priveşte o situaţie din toate unghiurile, vei deveni mai deschis!”, spunea constructorul, atribuind în mod explicit epigrama liderului spiritual tibetan.
În pofida faptului că accesul la Instagram este blocat în China, mesajul a declanşat imediat valuri de reacţii furioase, pe un ton foarte naţionalist, pe reţele de socializare chineze.
Dalai Lama, laureat al Nobelului pentru Pace, este denunţat de Beijing drept „un lup în robă de călugăr” şi un „separatist” - chiar dacă liderul tibetan, refugiat în India, dă asigurări că cere doar o autonomie sporită a regiunii chineze Tibet.
În faţa controversei, Mercedes a retras prompt de pe Instagram mesajul litigios, după care a publicat, marţi, scuze în mandarină pe platforma chineză de microblogging Weibo.
„Suntem conştienţi că am rănit sentimentele poporului şi acestei ţări”, a scris compania, declarându-se „profund întristată” că a „publicat informaţii extrem de incorecte” şi dând asigurări că este hotărâtă „să(-şi) aprofundeze cunoaşterea culturii chineze”.
Mercedes a fost vizată în continuare, miercuri, de un editorial dur în ediţia pe Internet a Cotidianului Poporului, portavocea Partidului Comunist.
„Mercedes-Benz, v-aţi făcut un inamic din poporul chinez!”, se subliniază în editorial, care-i acuză pe germani că „obţin profituri de aur” în China, prima piaţă auto din lume, „umilindu-i” totodată poporul.
Trupa britanică de rock Placebo a anunţat în vară că a primit „o interdicţie pe viaţă” de a mai cânta în China, după ce a postat pe Instagram o fotografie a lui Dalai Lama, antrenând anularea unui concert prevăzut la Shanghai.
De asemenea, autorităţile din oraş au închis temporar, în ianuarie, site-ul în mandarină al Marriott, pe care grupul hotelier prezenta Tibetul drept o ţară distinctă.
Grupul spaniol Zara şi compania americană Delta Airlines au fost, de asemenea, criticate după ce au evidenţiat „eronat” pe site-urile lor Hong Kongul şi Taïwanul, o insulă independentă de facto, dar a cărei suveranitate este revendicată de Beijing.