În dimineața zilei de 30 iunie, vasul de transport Jibek Jolî, care înseamnă „Drumul mătăsii” în limba kazahă, a plecat din portul ucrainean Berdiansk cu 7.000 de tone de cereale la bord. Mulți analiști cred că marfa a fost cel mai probabil furată din depozitele ucrainene și avertizează că soarta livrărilor de grâne pune acum în pericol semnarea unui posibil acord în Marea Neagră pentru facilitarea transportului de cereale din Ucraina, care ar putea ameliora criza alimentară cu care se confruntă întreaga lume, scrie Politico.
Șeful teritoriului ocupat de ruși în regiunea Zaporojie a descris vasul ca fiind „prima navă comercială” care a părăsit portul din Ucraina după luni de război și care transportă provizii esențiale pentru „țările prietene”.
„Este o farsă totală”, a spus Nazar Bobițki, reprezentantul polonez în Ucraina al Uniunii Poloneze a Angajatorilor și Antreprenorilor. Rusia ar încerca în acest fel să arate lumii că poate să organizeze coridoare sigure pentru cereale, cu condiția ca ele să pornească din porturile ocupate de ruși, ceea ce ar însemna că fermierii ucraineni ar trebui să predea cerealele rușilor pentru ca ele să fie transportate, potrivit lui Bobițki.
Decizia Rusiei de a trimite vasul Jibek Jolî în această călătorie este o provocare tipică care ar putea avea consecințe extinse. Destinația vaporului a fost orașul port turcesc Karasu, ceea ce pune guvernul de la Ankara într-o poziție delicată.
Nava rusească încărcată cu grâul furat din Ucraina, reținută de turci
Între timp, ambasadorul ucrainean din Turcia a anunțat că autoritățile vamale turce au reținut nava rusească care transporta cerealele „furate” din Ucraina.
Reporterii Reuters au observat duminică nava Jibek Jolî ancorată la un kilometru de țărm în apropiere de Karasu, dar niciun semn de mișcare la bordul sau în jurul vasului.
Pe măsură ce războiul dă peste cap tot mai mult piața internațională, țările din nordul Africii și din Orientul Mijlociu se confruntă cu stocuri de grâu epuizate din cauză că nu mai pot apela la importurile din Ucraina.
Toate transporturile comerciale de produse alimentare din Ucraina prin Marea Neagră s-au oprit de când a început invazia trupelor rusești. ONU a avertizat deja că lumea s-ar putea confrunta cu o situație de urgență provocată de foametea resimțită la nivel global.
Turcia a adoptat o poziție de broker independent în discuțiile dintre Rusia și Ucraina menite să redeschidă traseele de transport pe Marea Neagră. Dacă turcii decid totuși să permită mărfurilor de la bordul vasului Jibek Jolî să intre pe teritoriul său, ucrainenii i-ar putea acuza pe turci că procesează bunurile furate din Ucraina de Vladimir Putin.
„Putem reexporta sau aproviziona cu grâu, orz, ulei de floarea soarelui și alte produse agricole țările care au nevoie [de ele]”, a spus Erdogan săptămâna trecută în cadrul unei conferințe de presă, potrivit TASS.
Președintele Turciei ar fi gata să discute problema exportului atât cu Putin, cât și cu liderul ucrainean Volodimir Zelenski, conform agenției de știri din Rusia. Discuțiile ar putea avea loc în orice zi.
Miza uriașă a celor 20 de milioane de tone de cereale blocate în Ucraina
Ucrainenii practică un joc foarte dificil de echilibristică. „În acest caz, ei nu vor să pară obstrucționiști, chiar și în timp ce Rusia le fură cerealele”, a spus Asli Aydıntaşbaş de la Consiliul European pentru Relații Externe.
„Întregul joc al Rusiei este să îi îndepărteze pe ucraineni de acest mecanism de export al grânelor”, a explicat expertul. În felul acesta, rușii pot spune că sunt deschiși negocierilor și unui acord rezonabil, dar ucrainenii nu sunt.
Miza rămâne una uriașă. Pe măsură ce prețurile continuă să crească, ceea ce afectează și inflația, Rusia blochează peste 20 de milioane de tone de cereale în Ucraina.
Rusia pare că dorește să aprovizioneze Ankara cu cereale, ceea ce ar „ajuta la reducerea prețurilor la grâu în Turcia, un factor important care contribuie la prețul ridicat al pâinii”, a spus Sait Akman, director al unui institut turcesc de cercetare.
Dar totul vine cu un preț. „O astfel de măsură din partea Rusiei va fi contestată de Ucraina (și de Occident)”, spune Akman, iar felul în care Ankara va gestiona incidentul Jibek Jolî va afecta credibilitatea Turciei și va determina rolul pe care îl joacă în securizarea unui eventual coridor sigur de transport al cerealelor ucrainene prin Marea Neagră.