Autorităţile ungare susţin că marile companii obişnuiesc să comercializeze produse de o calitate inferioară pe piaţa din estul Europei, chiar dacă este utilizat acelaşi brand şi preţ ca în ţările din vestul Europei, informează Agerpres.
Oficiul Naţional pentru Siguranţa Alimentelordin Ungaria a analizat un număr de 24 de produse alimentare comercializate prin supermarketurile Lidl şi Aldi. În urma analizei, s-a constatat că versiunea locală a napolitanelor Manner este mai puţin crocantă decât cea vândută în supermarketurile din Austria. De asemenea, analiza a identificat o altă diferenţă de calitate în ceea ce priveşte crema tartinabilă Nutella, care este mai puţin dulce în Ungaria decât în Austria.
„Personal, am fost consternat când am citit acest raport. Cred că vorbim de cel mai mare scandal din ultimele zile”, a declarat şeful cabinetului lui Viktor Orban, Janos Lazar. Acesta a susţinut că Guvernul va lansa o evaluare pe scară largă a produselor comercializate în ţară.
Ungaria nu este singura ţară îngrijorată de calitatea inferioară a produselor comercializate în ţările din fostul bloc comunist din centrul şi estul Europei. Autorităţiile slovace au anunţat săptămâna trecută că au descoperit diferenţe de gust, compoziţie şi aspect în aproape zece produse alimentare vândute local, prin comparaţie cu aceleaşi produse din Germania şi Austria. Administraţia Sanitară Veterinară şi pentru Alimente a dezvăluit că aproape jumătate dinntre alimentele testate au o compoziţie cu mult diferită faţă de produsele vândute de acelaşi brand în ţările din vestul Europei. „Clienţii se aşteaptă la aceeaşi calitatea de la acelaşi brand, oricare ar fi ţara de producţie sau comercializare”, a declarat ministrul slovac al Agriculturii, Gabriela Matecna.
Inspectorii au testat 22 de produse alimentare care se găsesc atât în supermarketurile din Slovacia (în special în Bratislava), cât şi în Austria (în localităţile de graniţă Kittsee şi Hainburh). Printre alimentele testate au existat lactate, produse din carne sau peşte, ciocolată, brânză, băuturi şi produse de patiserie. Inspectorii au analizat atât ambalajul, informaţiile despre compoziţie şi gramajul, cât şi culoarea, gustul şi mirosul. „Până la jumătate din produse s-au remarcat prin diferenţe semnificative ale calităţii”, a declarat Matecna. În acest sens, produsele alimentare comercializate local conţineau mai puţină carne şi mai multă grăsime, îndulcitori şi conservanţi decât în Austria. De asemenea, aveau gramaje mai mici în Slovacia, dar aceleaşi preţuri ca în Austria.
Asociaţia Consumatorilor din Slovacia a întreprins teste similare în 2011, atunci când au fost analizate o serie de produse ambalate din Germania, Austria, Cehias, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria. Acele teste au confirmat că mai multe companii multinaţionale comercializează produse de o calitate diferită, dar sub acelaşi brand, în anumite ţări din UE. De asemenea, inspectorii au descoperit că era păstrată calitatea doar în cazul ciocolatei Milka.
Comisia Europeană a susţinut anterior că aceste acuzaţii sunt lipsite de orice fundament, iar companiile multinaţionale sunt libere să adapteze calitatea produselor în funcţie de piaţa de comercializare.