„Ipoteza cea mai plauzibilă pentru noi este că, voit, copilotul a refuzat să deschidă uşa cabinei de pilotaj pentru comandantul de zbor şi a acţionat intenţionat butonul pentru reducerea altitudinii de zbor. Poate fi interpretată ca o intenţie de a distruge acest avion”, a spus Brice Robin, procurorul de caz.
Descoperirea anulează scenariile din ultimele două zile şi indică un act criminal. Pe măsură ce anchetatorii decriptează conversaţiile din cabina piloţilor, ies la iveală detalii terifiante. Cu 10 minute înainte de prăbuşire, comandantul iese din cockpit.
„Îl auzim pe comandant cerându-i copilotului să preia comanda şi, în acelaşi timp, se aude zgomotul făcut de scaun care este împins în spate şi zgomotul unei uşi care se închide”, a spus procurorul.
Din acel moment, soarta celor 150 de oameni de la bordul aeronavei Airbus320 era pecetluită. Când a vrut să revină în cabină, căpitanul nu a mai putut intra. Comandantul a crezut că e uşa este blocată doar ca măsură de precauţie, aşa că a bătut uşor, ca să îi atragă atenţia copilotului. Şi-a dat seama repede că de fapt colegul lui nu vrea să îl mai lase să intre şi a înteţit loviturile. Între timp, controlorii de trafic observă că avionul se apropie periculos de repede de sol şi încearcă să avertizeze. Aeronava cobora cu o mie de metri pe minut.
„ Au fost declanşate alarmele pentru a atrage atenţia echipajului că sunt aproape de sol, în acel moment se aud lovituri puternice în uşă, ca şi când cineva ar fi vrut să forţeze uşa”, a spus procurorul.
Comandantul nu a avut nicio şansă să mai intre în cabină. După atentatele de la New York, uşile de la cabina piloţilor au fost blindate şi dotate cu trei sisteme de blocare electrice. Ca măsură de apărare împotriva atacurilor, cei din cockpit pot bloca accesul intruşilor timp de 20 de minute. Comandantul nu a mai avut timp să intervină. „Nici cu o armă nu poate fi deschisă uşa avionului Lufthansa”, a spus Carsten Spohr, director general al Lufthansa.
În timp ce în afara cabinei, nedumerirea căpitanului şi a însoţitorilor de bord se transforma în groază, de cealaltă parte a uşii, copilotul Andreas Lubitz era liniştit. Ştia că datorită măsurilor de siguranţă, nimeni nu îi putea împiedica misiunea sinucigaşă.
„S-a auzit zgomotul respiraţiei sale (n.r. - a copilotului) în interiorul cabinei. Zgomotul respiraţiei l-am auzit până la impactul final”, a spus procurorul.
Acum, anchetatorii trebuie să afle ce l-a împins pe Andreas Lubitz la gestul cumplit - dacă la mijloc a fost o depresie, predispoziţie spre sinucidere sau dacă bărbatul de 28 de ani avea legătură cu o organizaţie teroristă.
Principalele declarații făcute de conducerea Lufthansa, compania care deține Germanwings:
Copilotul a profitat de ieșirea pilotului din cabină și a blocat ușa. Suntem consternați, bulversați.
Andreas Lubitz și-a întrerupt cursurile de pilotaj pentru o perioadă, în urmă cu șase ani, dar nu cunoaștem motivul. După ce s-a întors a trecut toate testele și a devenit ofițer.
El era în stare să piloteze. Nu știm ce a provocat acest gest al copilotului. E cea mai mare tragedie a companiei noastre. Suntem mândri de piloții noștri, sunt cei mai buni din lume.
Nu există niciun semn care să ne facă să credem că este vorba despre un atentat terorist.
Personalul nostru trece prin teste psihologice tot timpul, regulat.
Nu au fost incidente recente în care copilotul să fie implicat. Este un caz izolat, unul tragic. Toată conducerea Lufthansa este alături de personalul nostru.
Lufthansa va ajuta familiile victimelor, nu vă pot spune cât de mare va fi acest sprijin financiar, însă va fi îndeajuns ca familiile să nu aibă probleme financiare.
Nu este nevoie să schimbăm procedurile. Ne vom întâlni cu oficialii germani pentru a vedea dacă este necesar acest lucru, dar nu cred că vom schimba procedurile.
Nicio companie aeriană din Europa nu spune că trebuie să fie un însoțitor de zbor în cockpit atunci când pilotul merge la baie.
Nu sunt avocat, dar dacă cineva ucide 150 de persoane atunci poate că nu e vorba de o sinucidere.
Fotografia pilotului? Pentru noi contează respectul față de viața privată.
Cei apropiați victimelor au fost personal informați cu privire la producerea accidentului.
Am pus la dispoziție un avion pentru ca familiile să poată ajunge la locul accidentului.
Comandantul avionului Germanwings, prăbuşit acum două zile în Alpi, era blocat în afara cabinei înainte de tragedie. Informaţia a fost anunţată astăzi de procurorul francez care se ocupă de anchetă.