Elveţia are unele dintre cele mai sigure drumuri din Europa. Ţara a adoptat legi stricte, care au redus semnificativ rata mortalităţii printre automobilişti. Acum, Elveţia a găsit un alt mijloc de a-i ţine pe şoferi în siguranţă: controale de sănătate pentru cetăţenii vârstnici. Din doi în doi ani, pensionari ca Heinz Schertenleib trebuie să demonstreze că sunt apţi să urce la volan. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:00 și în reluare sâmbăta la ora 18:30.
Un test al acuităţii vizuale pentru Heinz Schertenleib. El face un control medical, iar miza e mare. Dacă nu va întruni baremurile, va trebui să renunţe la permisul său elveţian de conducere. Şi are nevoie de el, altfel nu se va mai putea duce la clubul său de muzică.
Heinz Schertenleib: „Am nevoie de maşină. Transportul public nu funcţionează prea grozav”.
Medicul său de familie îl examinează cu mare atenţie. Se vede vreun semn de boală? Controlul este minuţios. Principalul scop e detectarea primelor semne de demenţă.
Marc Jungi, medic: „E logic să identifici oameni care suferă de o deteriorare a creierului şi de tulburări cognitive, deoarece ştii că problemele traficului îi vor depăşi”.
Control medical. Până la ce vârstă poți să conduci?
Din acest motiv, elveţienii au strâns şurubul pentru cetăţenii care au depăşit 75 de ani şi au probleme de sănătate. Însă mulţi dintre ei sunt dispuşi să predea permisul de conducere fără să protesteze. Iar majoritatea elveţienilor sunt de acord cu aceste examinări.
René Wobmann: „Am un coleg care tocmai şi-a predat permisul de conducere, la vârsta de 92 de ani. Ceea ce este, desigur, dezastruos”.
Therese Herrmann: „Dacă sunt bolnavi sau au demenţă şi conduc încă, e prea periculos”.
Elveţia a ridicat, la începutul anului, limita de vârstă de la 70 la 75 de ani, în principal deoarece vârstnicii se menţin sănătoşi mai multă vreme. Dacă ai doar probleme de sănătate simple, îţi poţi păstra permisul de conducere, dar cu restricţii.
Robert Stucki, Biroul rutier, cantonul Berna: „De exemplu, interzicerea şofatului pe timp de noapte. Cei care încă văd foarte bine ziua pot conduce în continuare, dar nu şi pe timp de noapte”.
Sancțiuni rutiere în Elveția
Toate aceste măsuri sunt menite să ofere o mai mare siguranţă pe drumurile Elveţiei. Şi nici vitezomanii nu scapă mai uşor.
Elveţia are, probabil, cele mai dure amenzi pentru depăşirea vitezei:
Ulrich Gloor, poliţia din cantonul Thurgau: „Dacă mergi cu 140 de kilometri la oră în loc de 80 în afara localităţii, ai depăşit viteza legală”.
Reporter: Şi ce pedeapsă primeşti?
Ulrich Gloor: „Până la 4 ani de închisoare şi maşina ţi-ar putea fi confiscată, ca probă materială”.
Unii, însă, se pare că încă n-au aflat de asprimea pedepselor. Un şofer merge cu peste 80 de kilometri la oră într-o zonă cu restricţie la 30 de kilometri la oră. Tehnologia sofisticată înseamnă că niciun vitezoman nu scapă basma curată.
René Näf, Poliţia din cantonul Thurgau: „Acest dispozitiv va putea monitoriza până la 4 benzi simultan, pe autostradă”.
Limite de viteză
Pentru elveţieni, limitele de viteză sunt sacre. Ei le consideră a fi esenţiale pentru siguranţa pe drumurile publice.
Michael Rytz, Traffic Club, Elveţia: „Când au fost introduse primele limitări de viteză în Elveţia - 80 de kilometri la oră în afara localității, 120 pe autostradă şi 50 în localitate - acest lucru a dus la reducerea numărului de decese rutiere, dar şi a rănirilor grave”.
Majoritatea elveţienilor s-au obişnuit cu limitele de viteză.
Andrea Oettli: „E în ordine. Sunt atâtea maşini, încât oricum nu poţi merge mai repede. E în regulă, te obişnuieşti”.
Patrick Eisenegger: „Mai puţin combustibil consumat, mai puţine decese rutiere. Toţi trebuie să ne gândim la mediul înconjurător”.
Rosmarie Brozio: „Sigur, nu mergi nebuneşte, dar tot ajungi unde ţi-ai propus”.
Reporter: Nu v-ar plăcea să goniţi pe autostradă?
Rosmarie Brozio: „Asta fac în Germania”.
Pentru Heinz Schertenleib, e examinarea finală. Reflexele lui sunt excelente. În mare, a avut rezultate foarte bune şi-şi poate păstra permisul de conducere - fără restricţii. Consideră că e o decizie corectă.
Heinz Schertenleib: „Eu sunt un şofer defensiv, nu un huligan”.
Cu toate astea, permisul lui are o „dată de expirare”: următorul control, peste doi ani.
Emisiunea „Focus Europa”, o coproducție Digi24-Deutsche Welle, se difuzează la Digi24 vinerea, la ora 23:00, și în reluare sâmbăta, la 18:30.