Şeful Poliţiei Feroviare din Puglia, Giancarlo Conticchio, a declarat că principala cauză a tragediei a fost o eroare, dar rămâne de stabilit dacă a fost „de natură umană sau tehnică”.
Între timp, directorul companiei care deţinea garniturile, Massimo Nitti, a explicat că, probabil, mecanicii de locomotivă nici măcar nu au încercat să frâneze, pentru că „ghinionul este că au ajuns faţă în faţă la ieşirea dintr-o curbă”.
Această ipoteză ar putea fi confirmată de analiza cutiilor negre de la bordul celor două trenuri, ce au fost recuperate de la locul accidentului marţi. Dispozitivele „ne vor permite să înţelegem cu ce viteză circulau (trenurile- n.r.), deşi credem că s-au lovit la viteză maximă”, a declarat Nitti.
În general, trenurile circulă cu 100, până la 110 kilometri pe oră în zona respectivă. O altă problemă, este sistemul telefonic depăşit folosit de şefii de gară pentru a se informa cu privire la mişcarea unor trenuri care rulează pe aceeaşi linie de cale ferată. Marţi, trenul care pleca din Corato cu destinaţia Andria a avut câteva minute de întârziere, astfel că şeful de gară din Andria i-a permis unei garnituri aflată deja în staţie să plece către Corato.
Câteva zeci de minute mai târziu, s-a produs accidentul soldat cu 27 de morţi. Autorităţile din Andria au declarat trei zile de doliu după tragediei şi au cerut Guvernului să permită organizarea de funeralii de stat pentru victime.