Foto: Gulliver/GettyImages
Măsura a fost anunțată joi seară la ora locală 23:00 și a fost aplicată începând de vineri dimineață. În centrul orașului, autoturismele rezidenților care nu au domiciliul în acest perimetru nu mai sunt autorizate să staționeze, după ce începând de miercuri viteza maximă legală a fost limitată la 70 de km/h în zona de periferie.
Oraș cu o populație de 3,1 milioane de locuitori, Madridul înregistrează de mai multe zile vârfuri de poluare, instalațiile care măsoară nivelurile de dioxid de azot (NO2) indicând concentrații de peste 200 de micrograme pe metrul cub de aer.
Anunțarea restricțiilor în ultimul moment a stârnit numeroase critici, mai ales din partea Partidului Popular, care a deținut timp de un sfert de secol conducerea primăriei Madridului, vicepremierul Soraya Saenz de Santamaria vorbind despre „precipitarea în adoptarea unor măsuri ce nu au fost pregătite”.
În replică, responsabila primăriei pentru problemele de mediu, Inés Sabanés, a declarat că este vorba doar de „o primă experiență” în urma căreia „vom învăța cum să gestionăm mai bine datele”.
În acest timp, parcările din centrul orașului, de obicei saturate, erau vineri ocupate doar în proporție de circa 20% și, surprinzător, mijloacele de transport în comun nu păreau să fie mai aglomerate ca de o obicei.
Noul primar al capitalei Spaniei, Manuela Carmena, o fostă judecătoare cu orientare de stânga și provenită din rândurile platformei cetățenești Ahora Madrid (Madridul Acum), a promis că va întocmi planuri de acțiune pentru situația când nivelul poluării crește semnificativ.
Madridul este considerat de asociația ecologistă franceză Respire al șaselea cel mai poluat oraș din Europa, iar Comisia Europeană a somat primăria capitalei Spaniei să ia măsuri pentru diminuarea poluării atmosferice.