Europa va introduce în curând o taxă pe combustibilii fosili folosiți pentru alimentarea mașinilor și pentru încălzire, scrie Politico. Până atunci, UE duce o luptă acerbă pentru a se asigura că aceste noi costuri nu vor ajunge să mărească și mai mult inegalitatea socială.
Noul sistem – o schemă paralelă Sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii, ETS2 – face parte din inițiativa europeană de a „înverzi” economia și de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră țintind două dintre sectoarele care sunt cel mai dificil de decarbonizat: încălzirea și transportul rutier.
Ideea ar fi ca noua taxă, care Parlamentul European estimează că va mări prețurile cu maxim 10 eurocenți pe litru de combustibil până în 2030, să acționeze ca un stimulent puternic pentru oameni să își izoleze casele și să treacă la mașini electrice sau să folosească transportul public.
Marea temere este că noua măsură va afecta cel mai mult persoanele sărace din Europa, care, cheltuind o mai mare parte din venit pe energie și având mai puține opțiuni pentru a găsi alternative nepoluante, se vor afunda și mai mult în sărăcie.
Comisarul european responsabil de Pactul Verde, Frans Timmermans, a încercat din greu să respingă toate aceste îngrijorări: „Vă garantez - oamenii nevoiași nu vor avea de suferit din cauza asta.”
Un fond dedicat familiilor vulnerabile – Fondul Social pentru Climă, în valoare de 86,7 miliarde de euro – va intra în vigoare în 2026, la un înainte de momentul în care noua schemă de taxare ar trebui să fie adoptată.
„Va fi foarte greu pentru familiile vulnerabile să evite să plătească această taxă”
Activiștii anti-sărăcie și cercetătorii din domeniu avertizează că fondul s-ar putea să nu fie destul de mare ca să îi protejeze pe săraci, spunând că totul depinde de cum plănuiesc statele UE să distribuie și să contribuie cu bani la acest fond social.
„Riscul pe care îl înfruntăm este că fiecare stat membru va face propriile sale alegeri despre cum să distribuie aceste fonduri și probabil că unele dintre persoanele vulnerabile vor fi lăsate în urmă”, a spus Sabrina Iannazzone, ofițer de politici la Rețeaua Europeană împotriva Sărăciei.
Conform schemei ETS2, trecerea la formele de transport și de încălzire nepoluante oferă opțiuni majore de economisire la facturile la energie. Însă, ca să cumperi o mașină mai „curată”, să izolezi casa și să înlocuiești boilerul pe gaz cu o pompă de căldură, este nevoie de investiții inițiale semnificative pe care „oamenii care deja se chinuie cu încălzirea și alimentele” nu și le permit, a explicat Iannazzone.
Pe termen lung, „va fi foarte greu pentru familiile vulnerabile să evite să plătească această taxă”, a spus Sara Matthieu, europarlamentară din Partidul Verde care încearcă să facă noua piață a dioxidului de carbon mai echitabilă. „Din acest punct de vedere, mă tem că mecanismul pieței nu va funcționa.”
Criticii spun că Parlamentul European a alocat prea puține fonduri. Potrivit lui Matthieu, doar în regiunea Flandrei din Belgia modernizările necesită între 4 și 6 miliarde de euro pe an.
Mai mult, aceștia spun că momentul de adoptare a măsurilor este și el unul nepotrivit întrucât fondurile vor fi disponibile abia în 2026 și cu doar un an înainte ca noua taxă să fie introdusă.
Editor : Raul Nețoiu