Dacă eşti la Paris şi vrei să te bucuri de priveliştile capitalei franceze, trebuie să te confrunţi cu străzile aglomerate. Există oare un mod mai bun de a străbate oraşul ? Trotinetele electrice au luat Parisul cu asalt, oferind un mijloc avantajos şi ecologic de a te deplasa. ÎNSĂ aceste trotinete le dau localnicilor serioase bătăi de cap. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:00 și în reluare sâmbăta la ora 18:30.
N-a fost niciodată atât de uşor să te deplasezi pe cheiurile Senei sau pe străzile Parisului. În ultimele luni, trotinetele electrice au luat cu asalt capitala Franţei.
Christophe Odri, care are un magazin cu articole de designer, e un mare fan al lor. Foloseşte trotineta ca să-şi facă drumurile prin oraş şi să se ducă la întrevederi. Spune că e un mijloc de transport mai ecologic şi mai ieftin decât altele. Foloseşte o aplicaţie pe telefonul mobil ca să afle unde e o trotinetă liberă. Apoi tot ce trebuie să facă e să scaneze codul.
Christophe Odri: „E distractiv. E mai flexibil. Pot să merg pe trotuar sau pe carosabil. Într-un fel, mă simt din nou ca un copil, dar e plăcut”.
Şi cu cât se deplasează mai repede, cu atât mai bine.
Bicicliștii sunt invidioși: „E greu să te ţii după ei cu bicicleta. Sunt mai rapizi”, spune unul dintre ei.
Opt companii rivale oferă trotinete electrice de închiriat la Paris
Există acum la Paris opt companii rivale care oferă trotinete de închiriat. Trotinetele sunt deosebit de populare în rândul turiştilor. Cu ajutorul lor, ei pot vedea oraşul mai uşor şi mai rapid.
„Am văzut multe. Ne-am dus la Bercy, am mers cu trotineta de-a lungul fluviului şi am văzut Turnul Eiffel. Am mers pe Champs Elysees cu 26 km/h. Frumos!”, spune un turist din Maroc.
Dar dacă nu eşti profesionist, poate fi periculos. Unii îşi încarcă trotinetele şi apoi se lasă cuprinşi de beţia vitezei.
Un şofer de taxi a filmat o trotinetă electrică pe autostradă mergând cu peste 85 de kilometri la oră! Acest lucru poate pune în pericol vieţi.
Nemulțumiri. Ce spun ceilalți participanți la trafic despre trotinetele electrice
Iar unii motociclişti sunt nemulţumiţi de invazia trotinetelor electrice pe un teritoriu şi aşa foarte aglomerat.
„În general, cei care merg pe trotinete nu cunosc regulile de circulaţie. Nu ştiu pe unde au voie să meargă. Dacă au voie pe banda pentru autobuze, ca persoana de acolo, de exemplu. Şi n-ar trebui să li se ceară să poarte căşti şi echipament de protecţie? E foarte periculos”, spune o motociclistă.
Însă cei mai nemulţumiţi sunt pietonii, care s-au săturat ca trotinetele să ocupe trotuarele - fie că nu sunt parcate regulamentar sau că sunt în mers, trotinetele electrice sunt un pericol în plus de care pietonii trebuie să se ferească - din toate direcţiile.
„Deunăzi, eram în apropiere de Operă şi am vrut să traversez. Semaforul arăta verde pentru pietoni. Aveam voie să trec. Şi a apărut brusc, nu se ştie de unde, o trotinetă care mergea cu mare viteză. Dacă m-ar fi lovit, ar fi fost foarte grav”, povestește o femeie.
Primele restricții
Autorităţile municipale au fost, iniţial, foarte îngăduitoare cu trotinetele electrice, însă acum încep să le impună restricţii. Firmele care le închiriază vor trebui să se înregistreze şi să se asigure că utilizatorii se poartă într-un mod civilizat şi responsabil.
„Nu au voie să circule pe trotuar! Îi vom urmări în mod activ pe cei care pun astfel pietonii în pericol. Şi vom pune capăt parcării anarhice în locuri publice, care nu-i lasă pe pietoni să se deplaseze nestingheriţi pe trotuare”, promite Emmanuel Grégoire, primar-adjunct al Parisului.
Însă nimeni nu ştie cu adevărat ce alte reguli ar trebui să urmeze utilizatorii trotinetelor.
Christophe are, în privinţa lor, o atitudine relaxată.
Christophe Odri: „E adevărat că oamenii merg cu trotinetele într-un mod foarte dezordonat. Dar şi motocicletele, maşinile, bicicletele, merg toate nebuneşte la Paris. Fiecare e periculos în Paris. Asta e problema”.
Dar e o problemă despre care Christophe crede că se va rezolva de la sine. Putem conta pe faptul că parizienii vor găsi moduri creative de a aborda sistemul lor complex de circulaţie.