„Sincer, vă spun cu nu ştiu, nu sunt atât de nebun să nu fi frânat”, a declarat Francisco José Garzon Amo în cursul audierii sale de către judecătorul Luis Alaez,informează El Pais.
„Aţi activat frâna la un moment dat?”, l-a întrebat, imediat, judecătorul.
„Când era deja inevitabil”, răspunde mecanicul, potrivit acestui fragment. „Înainte ca trenul să se răstoarne, am activat totul, dar văd că nu, nu, nu trece”, adaugă el.
„Nu am avut timp pentru nimic”. „Nu înţeleg, în continuare”, răspunde el când judecătorul îl întreabă de ce nu a redus viteza trenului mai devreme.
Primele informaţii oferite marţi de „cutiile negre” ale trenului au dezvăluit că acesta mergea cu 192 de kilometri pe oră, cu câţiva kilometri înainte de locul accidentului, după care a frânat şi a deraiat la o viteză de 153 de kilometri pe oră, într-un viraj în care viteza este limitată la 80 de kilometri pe oră, la o distanţă de aproximativ patru kilometri de Santiago de Compostela.
Înregistrarea audio din cutiile negre a dezvăluit, de asemenea, că mecanicul vorbea la telefon, în momentul accidentului, cu un angajat al companiei căilor ferate spaniole - Renfe -, care l-a sunat „pentru a-i spune drumul pe care trebuia să îl urmeze trenul ajungând la El Ferrol”, capătul său de linie, după Santiago de Compostela, a anunţat tribunalul din Galicia.
Francisco José Garzon Amo, un feroviar experimentat, în vârstă de 52 de ani, a fost inculpat pentru
79 de fapte de omucidere prin imprudenţă şi eliberat sub control judiciar.