Expansiunea post-Covid a industriei turismului este un motiv principal al evoluției mult mai bune a economiei Spaniei, care a fost numită țara cu cea mai performantă economie din 2024 de revista The Economist, în comparație cu Germania, Franța, Italia și Marea Britanie. Dar turismul nu este singurul sector care a transformat Spania în noul motor al creșterii economice a Europei.
A patra cea mai mare economie din zona euro a avut o creștere economică de 3,2% anul trecut. În Germania, economia s-a contractat cu 0,2%, în timp ce Franța, Italia și Marea Britania au avut creșteri mici, de 1,1%, 0,5%, respectiv 0.9%, potrivit BBC.
„Modelul spaniol este un succes pentru că este un model echilibrat și asta garantează sustenabilitatea creșterii [economice]”, a spus Carlos Cuerpo, ministrul afacerilor din coaliția de guvernare din Spania condusă de socialiști. Spania a contribuit în proporție de 40% la creșterea economică a zonei euro anul trecut.
Spania a primit un număr record de vizitatori în 2024 – 94 de milioane – și a fost aproape să devină noua țară preferată de cei mai mulți turiști străini la nivel mondial; doar Franța a avut mai mulți: 100 de milioane.
Deși a subliniat importanța turismului, Cuerpo a spus că serviciile financiare, tehnologia și investițiile sunt domenii la fel de importante, care au ajutat Spania să își revină din abisul în care s-a afundat în timpul pandemiei, atunci când PIB-ul a scăzut și cu 11% într-un singur an.
Acel proces de modernizare este ajutat de fondurile de redresare post-pandemie din programul Next Generation al UE. Spania ar urma să primească până la 163 de miliarde de euro până în 2026, fiind țara care va beneficia cel mai mult de pe urma acestor fonduri, alături de Italia.
Spania investește banii în sistemul național de căi ferate, zone urbane cu emisii de carbon joase, precum și în industria mașinilor electrice și în subvențiile pentru afacerile mici.
Spania este a doua cea mai populară destinație turistică din lume. Foto: Profimedia Images
„Excepția iberică”, acordul special pe care Spania și Portugalia l-au negociat cu Bruxelles
Alte economii majore din Europa au suferit din cauza dependenței lor mult mai mari față de activitatea industrială, care este afectată în acest moment din cauza „costurilor mari la energie, competiției cu China și alte țări asiatice, costului tranziției la un model de mediu mai sustenabil și protecționismului în comerț”, a spus Maria Jesus Valdemoros, lector în economie la Școala de Afaceri IESE.
Madridul consideră că subvențiile pe care le-a introdus pentru scăderea costului consumului de combustibili și pentru încurajarea folosirii transportului public, precum și câteva creșteri ale salariului minim, au micșorat impactul creșterii prețului la energie.
În vârf de criză, Spania și Portugalia au negociat cu Bruxellesul așa-numita „excepție iberică”, un acord care le-a permis să limiteze prețul gazului folosit pentru generarea energiei electrice ca să reducă facturile consumatorilor.
Investițiile în infrastructura de energie regenerabilă, Spania fiind pe locul doi la acest capitol în UE, au influențat și ele evoluția pozitivă a economiei.
Chiar și situația șomajului, care a afectat de mult timp economia Spaniei, rata șomajului fiind aproape de două ori mai mare decât media UE, a început să se îmbunătățească: în ultimul trimestru al anului 2024, rata șomajului a scăzut la 10,6% - cea mai mică valoare din 2008 și până în prezent.
Cu toate că dezbaterile privind problema imigranților este una foarte aprinsă și în Spania, absorbția lor în piața muncii este văzută ca fiind critică pentru o țară cu o populație tot mai îmbătrânită.
Spania se confruntă, însă, și cu mai multe probleme care ar putea să afecteze economia pe viitor. Dependența mare față de turism, datoria publică foarte mare și criza imobiliară, care a lăsat milioane de spanioli în situația în care nu își permit să își cumpere o locuință, au creat „un dezechilibru pe care trebuie să îl corectăm”, potrivit lui Valdemoros.
Dar, în timp ce guvernul minoritar al lui Pedro Sanchez încearcă să rezolve aceste probleme într-un mediu politic incert și foarte polarizat, Spania se bucură de noul ei statut: motorul creșterii economice a Europei.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.