Candidatul extremei dreapta franceză, Marine Le Pen, vrea să repatrieze producția de autovehicule franceze și a altor bunuri industriale, după modelul propus de președintele ales al Statelor Unite, Donald Trump.
Acesta a amenințat că va crește tarifele pentru mașinile făcute în străinătate deoarece această practică lovește în locurile de muncă americane. Trump a salutat decizia Ford Motor Co de săptămâna trecută de a renunța la planul de construire a unei fabrici în Mexic, dar și anunțul Fiat Chrysler că are în vedere o creștere a numărului de locuri de muncă în Statele Unite.
Marine Le Pen a spus că ar dori să vadă aceleași lucruri și la producătorili francezi Renault si PSA Peugeot Citroen. Liderul Frontului Național a spus: "El (Trump) pune în aplicare măsuri pe care le cer de ani de zile."
Luând cuvântul în postul de televiziune France 2, ea a descris politica ca "patriotism economic, (și) protecționism inteligent."
"Nu mă deranjează să se explice companiilor franceze că acestea nu pot scăpa de impozitele pe care acestea ar trebui să le plătească în Franța, că acestea nu pot merge off-shore fără a suferi consecințele ... O alegere trebuie făcută și este o alegere de patriotism”, pretinde ea.
Renault-Peugeot are capacități semnificative de producție a mașinilor și de fabricare a pieselor în Spania și Europa de Est.
Atitudinea lui Trump este apreciată și de alți candidați la alegerile prezidențiale ce urmează să aibă loc în primăvară în Franța. Printre aceștia liderul socialist, Arnaud Montebourg, dar și cel stângii independente, Jean-Luc Mélenchon.
Cu ajutorul unei agende protecționiste și anti-globalizare, Marine Le Pen a câștigat sprijin pe scară largă. Principalul ei candidat este Francois Fillon care reprezinta partidul conservator, ”Republicanii”.
Politica industrială este una dintre diferențele esențiale dintre cei doi candidați. Fillon are un program liberal care vizează implicarea statului în viața corporațiilor.
Pe decembrie 1 el a pledat pentru vânzarea de participații guvernamentale în marile companii. El a spus că deținerea statului francez de 20% la capitalul Renault a fost inutilă și nu poate împiedica construirea de fabrici în străinătate.
Opinii de genul celei a candidatului Le Pen sunt șubrede din punct de vedere a legislației comunitare și, cel mai probabil, sunt imposibil de pus în practică. Aceste practici, restricții contravin însăși esenței Uniunii Europene, anume principiile pieței libere, a libertății de mișcare a capitalurilor. Odată introduse restricții privind posibilitatea fabricanților auto de a își alege liber țările unde produc, statele afectate, de unde este retrasă producția auto, ar putea avea răspunsuri dure. O reacție posibilă ar putea fi reintroducerea taxelor vamale la importurile de automobile franțuzești.