Ciprian Bălţoiu, corespondent Digi24 în Spania: „Încă din secolul trecut, mai exact din 1950, autorităţile locale de aici de la Madrid şi-au dat seama că oraşul se va dezvolta într-un ritm alert. Apăruseră foarte multe maşini, dar şi primele ambuteiaje pe străzile extrem de înguste din centrul istoric al capitalei. De aceea, autorităţile s-au pus pe treabă. Zece ani a durat proiectarea şi apoi 20 de ani construcţia celei mai importante autostrăzi din zona centrală a Madridului. Este vorba de M30, un adevărat oraş într-un oraş. Şi această autostradă este doar una dintre cele patru care înconjoară acum capitala Spaniei.”
Construcția autostrăzii a început în 1969. Pentru a nu interveni în zonele istorice, au fost identificate străzile cu puţine construcţii. La final, orice şofer aflat la o distanţă medie de 5 km de centrul istoric al Madridului, putea să ajungă în cel mai scurt timp la inelul central ocolitor. A fost gândit fiecare amănunt pentru rezolvarea problemelor din trafic de la acea vreme. Şi mai important, arhitecții au gândit pentru viitor: dimensiunile autostrăzii proiectate de ei depășeau cu mult necesarul traficului din 1970. La aproape jumătate de secol de atunci, previziunile proiectanţilor s-au adeverit. Madridul poate respira din punct de vedere al traficului.
Ciprian Bălţoiu, corespondent Digi24 în Spania: „Autorităţile, de aici, de la Madrid au proiectat această autostradă, M30, gândindu-se la comoditatea cetăţenilor din capitala Spaniei, pentru ca aceştia să poată traversa de la nord la sud, de la est la vest oricând au nevoie pe parcursul a 24 de ore, fără niciun fel de probleme.”
Cea mai grea parte a lucrărilor au fost tunelurile. Unul singur are 12 kilometri. Cu tot cu bretelele de acces, sistemul înglobează 72 de kilometri. Graţie acestora, autoritățile au putut lăsa la suprafață cât mai multe spaţii pentru parcuri și cartiere de locuințe.
Ciprian Bălţoiu, corespondent Digi24 în Spania: „Aceste tuneluri sunt adevărate opere de artă, nu doar prin complexitatea lor, ci mai ales prin utilitatea acestora. Închipuiți-vă că sub nivelul la care ne aflăm mai există un tunel folosit doar de serviciile de urgență. Astfel, dacă circulația ar fi blocată în locul în care ne aflăm, serviciile de urgență pot să ajungă în orice parte a tunelului pentru a interveni acolo unde este necesar. În plus, nu crează nicio senzație de claustrofobie, așa cum spunea cândva un primar al Bucureștiului, atunci când se declara împotriva construirii unor tuneluri prin București.”
Când treci prin tunelurile autostrăzii M30 din Madrid se vede doar o mică parte a acestei construcții gigantice. Este un adevărat oraş sub oraș, plin de tehnologie şi de personal, care se îngrijeşte de buna lui funcţionare.
Lunar, prin aceste tuneluri trec un milion şi jumătate de maşini. Întreţinerea anuală a autostrăzii este de 50 de milioane de euro, bani plătiți de primărie.
Deşi concepută în anii 50, autostrada s-a adaptat permanent traficului rutier, inaungurându-se noi conexiuni dinspre cartiere către M30. Limita de viteză este de 90 de km la oră, ceea ce permite traversarea de la nord la sud a Madridului în 20 de minute, cu posibilitatea de a vedea şi ceva din oraş. În caz contrar, există alte 3 autostrăzi care evită zonele centrale şi care ocolesc capitala Spaniei la 10, 15 şi respectiv 20 de km de centru.