În Germania este ultima zi de mitinguri electorale înaintea alegerilor de duminică. Angela Merkel este la Munchen, în Bavaria, zonă în care Uniunea Creştin Democrată are foarte mulţi susţinători. Contracandidatul său, Martin Schulz, se întâlneşte cu alegătorii din Berlin, oraş considerat un fief al stângii germane. Sondajele arată că actualul şef al guvernului are mari şanse să obţină un nou mandat. 36% dintre alegători ar urma să o voteze pe Angela Merkel. Contracandidatul său, Martin Sculz, e creditat cu 21,5% din intenţiile de vot.
Cu 82 de milioane de locuitori, Germania este cea mai populată ţară a Uniunii Europene. În ultimii doi ani, locuitorilor din cele 16 landuri li s-au adăugat peste un milion de refugiaţi. În cele aproape trei decenii de la căderea Zidului Berlinului şi de la Reunificare, Germania a fost motorul economic al Uniunii Europene. Berlinul a reuşit să depăşească impactul plăţii despăgubirilor de război, al compensaţiilor plătite fostei Uniuni Sovietice pentru retragerea trupelor din Germania şi al integrării fostelor landuri comuniste din Est. În timp, economia germană şi-a confirmat reputaţia de factor de stabilitate în Europa şi în lume.
„Ce este interesant este că economia Germaniei se dovedeşte destul de imună la incertitudinile politice globale. Sunt, cu siguranţă, multe lucruri care ar putea avea un impact: Trump, Brexit, Turcia și criza din Coreea de Nord. Dar vedem în răspunsuri că afacerile sunt de fapt destul de solide. Incertitudinea pe care o măsurăm chiar a scăzut”, afirmă Klaus Wohlrabe, economist la institutul IFO.
Germania adăposteşte sediul Băncii Centrale Europene, iar reprezentantul ţării în cadrul Comisiei Europene este responsabil de bugetul Uniunii.
Unul dintre subiectele care au zguduit grav stabilitatea industriei germane a fost Dieselgate. Un soft care păcălea testerele şi raporta emisii de noxe mult sub cele reale, în cazul motoarelor diesel de pe autoturismele mai multor mărci germane.
„De aceea industria auto trebuie să facă tot posibilul să recâştige credibilitatea şi încrederea, care sunt ambele în interesul propriu şi în interesul angajaţilor dar şi al întregii economii germane”, afirmă Angela Merkel, cancelarul Germaniei.
Scandalul s-a stins repede, poate şi pentru că legendara fiabilitate germană nu i-a lăsat pe cumpărători să se îndoiască de calităţile maşinilor lor. Dieselgate-ul nici măcar nu s-a calificat drept subiect important al campaniei electorale.
„Tehnologia Diesel nu este ceva cu care să te joci, nici măcar într-o campanie electorală. Tehnologia Diesel a fost pe primul loc la vânzări în ultimii ani, dacă nu chiar în ultimele decenii. Avem o dată stabilită pentru a abandona motorul Diesel sau nu avem, vom păstra Dieselul sau nu? Acest subiect este unul care va afecta grav comunităţile”, afirmă Robert Halver, analist financiar.
Germania are performanţe de invidiat la nivel economic în ultimii ani. În 2015 a avut o creştere economică de 1,7 la sută, iar Produsul Intern brut a atins 3.027 miliarde de euro - cam de 19 ori mai mare ca al României
Germania este forţa dominantă și în Parlamentul European, cu 96 de eurodeputați, și are 29 de voturi în Consiliul European.
De asemenea, conduce cinci din cele 22 de comisii din Parlamentul European, printre care şi cele de afaceri externe, control bugetar şi comerţ internaţional.