Şi la noi există un proiect de supraveghere a căilor ferate, dar din... satelit. E un proiect mic, dar costurile sunt foarte mari. Jandarmii puşi să păzească tronsonul Bucureşti-Constanţa nu au rezistat prea mult. Aşa că furturile s-au pus din nou pe roate.
O dronă înarmată cu două aparate foto-video performante a survolat mersul trenurilor pe ruta Paris-Marsilia. Robotul a fotografia și a filmat segmentele de drum și a transmis toate datele către specialiștii de la sol. Totul s-a făcut în plină zi, fără ca traficul să fie întrerupt. Munca de o noapte întreagă a echipelor de intervenție a fost făcută în doar 20 de minute de micul aparat de zbor.
Sistemul de pază cu ajutorul dronelor este încă în faza de testări, dar dacă se va dovedi eficient, SNCF este gata să-l extindă la nivel național. O astfel de dronă costa între câteva mii de euro și câteva milioane, deci investiția va fi consistentă. Folosirea unei drone va aduce însă și economii. Costurile operării ei sunt estimate la jumătate față de cheltuielile pentru o oră de supraveghere cu elicopterul.
Furturile de cabluri sunt o mare problemă pentru SNCF, mai ales pe rutele pe care circulă trenurile de mare viteză. În 2010, furturile înregistrate pe caile ferate au ajuns la 30 de milioane de euro. Au fost raportate peste trei mii de furturi și tentative de furt. SNCF a decis apoi să ia măsuri și a lansat un plan antifurt în valoare de 40 de milioane de euro.
Sute de agenți de pază fost răspândiți peste tot în țară, iar unele dintre cablurile din cupru au fost înlocuite cu cele din fibră optică. Furturile s-au redus la jumătate, dar fenomenul nu a fost anihilat. Dronele ar putea fi folosite și pentru supravegherea podurilor și a tunelurilor. Și alte companii s-au arătat interesate de agenții de pază aerieni. Una dintre cele mai mari companii de electricitate din Franța, EDF, va folosi și ea drone.