Francisco Garzon nu înţelege nici acum ce s-a întâmplat în seara zilei de 24 iulie. Nu reuşeşte să pună cap la cap piesele unui puzzle care s-a dovedit mortal pentru 79 dintre pasagerii săi. Înregistrările furnizate de cutia neagră a trenului fac, însă, lumină.
Totul începe la ora locală 20.39, moment în care Francisco Garzon este sunat de un alt angajat al companiei feroviare. Convorbirea se încheie un minut mai târziu, când garnitura circulă cu 199 de kilometri pe oră. Este exact momentul în care se aude sunetul balizei acustice de avertisment, care semnalează viteza prea mare.
Mecanicul îşi dă seama de pericol şi încearcă, o secundă mai târziu, să reducă din viteză. După încă o secundă, semnalul de alarmă îi atrage din nou atenţia că trenul circulă mult prea repede.
Este ora 20.40.55, iar mecanicul face tot posibilul pentru a reduce viteza trenului. Totul se întâmplă cu doar patru secunde înainte de dezastru, iar Francisco Garzon activează frânele de urgenţă. Este, însă, prea târziu. Ceasul indică ora 20.40 şi 59 de secunde.
Baliza de avertizare mai dă un ultim avertisment, iar ceea ce urmează este istorie - trenul deraiază la ora 20.41 şi şase secunde, ora Spaniei.
Un judecător din Santiago de Compostela a formulat 79 de capete de acuzare pe numele mecanicului trenului deraiat în nord-vestul Spaniei, adică numărul celor care au murit în tragedia de săptămâna trecută. Francisco Garzon va fi cercetat în libertate pentru ucidere din culpă. El a declarat pe 24 iulie, în fața judecătorului, că „nu înțelege” de ce nu a putut să frâneze la timp.