UE a lansat un plan de 300 de miliarde de euro pentru a lupta cu influența Chinei în țările din Balcani, Africa și Asia
Uniunea Europeană a dezvăluit miercuri detaliile unui plan global de investiții care este considerat pe scară largă drept un rival al inițiativei „Belt and Road” (Noului Drum al Mătăsii) a Chinei. BBC News subliniază că planul include sistemele digitale, de transport, climatice și energetice și face parte din eforturile Occidentului de a contracara influența chineză în Africa și în alte părți ale lumii.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a prezentat miercuri inițiativa „Global Gateway”. Ambiţiile Uniunii Europene în legătură cu acest plan se bazează pe fonduri publice, inclusiv din partea statelor membre, şi atragerea de investiţii masive din sectorul privat.
Fondurile de 300 de miliarde de euro, care ar urma să fie investite până în 2027, vor include resurse din bugetul UE, de la statele membre, de la instituţiile financiare europene şi de la băncile naţionale pentru dezvoltare, conform unui comunicat al Comisiei.
„Inițiativa se va concentra pe infrastructura fizică, cum ar fi cablurile de fibră optică subacvatice, coridoarele de transport sustenabil, piața pentru hidrogenul regenerabil și liniile de energie curată, pentru a consolida rețelele digitale, de transport și de energie”, a declarat miercuri președinta Comisia Europene, citată de Reuters.
Aceasta a mai spus că pandemia de COVID-19 a arătat cât de interconectată este lumea în care trăim. „Ca parte a redresării noastre globale, dorim să reproiectăm modul în care conectăm lumea. Modelul european constă în a investi atât în infrastructura hard, cât și în cea soft, în investiții durabile în domeniul digital, al climei și al energiei, al transporturilor, al sănătății, al educației și al cercetării, precum și într-un mediu propice care să garanteze condiții de concurență echitabile. Vom sprijini investițiile inteligente în infrastructuri de calitate, respectând cele mai înalte standarde sociale și de mediu, în conformitate cu valorile democratice ale UE și cu normele și standardele internaționale. Strategia Global Gateway este un model pentru modul în care Europa poate construi conexiuni mai rezistente în întreaga lume”, a mai spus von der Leyen.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Inițiativa Bruxelles-ului se va baza și pe cooperarea cu sectorul privat pentru a construi o infrastructură menită „să consolideze rețelele digitale, de transport și de energie” în mai multe locuri din lume. totodată, UE își propune să investească în „proiecte care pot fi realizate la standarde înalte, de bună guvernare și de transparență”. „Trebuie mobilizate şi finanţări din sectorul privat, precum şi expertiză şi susţinere pentru acces la finanţări sustenabile”, conform documentului Comisiei Europene, consultat de Financial Times.
„Vrem să transformăm Global Gateway într-o marcă de încredere pe tot cuprinsul lumii. Vom construi parteneriate Global Gateway cu țări din întreaga lume. Vrem investiții în infrastructură de calitate, în conectarea bunurilor, oamenilor și serviciilor din toată lumea”, a spus Ursula von der Leyen, în discursul său despre starea Uniunii, ținut în septembrie în fața Parlamentului European reunit la Strasbourg.
Poarta Globală în loc de Noul Drum al Mătăsii
Ţările occidentale încearcă să intensifice implicarea într-o serie de proiecte în state aflate în dezvoltare şi să contracareze planul de infrastrustructură chinez „Belt and Road”. Proiectul „Poarta Globală” (Global Gateway) nu este prezentat în mod explicit ca fiind o alternativă la planul Chinei, dar Comisia Europeană subliniază că va oferi o variantă „bazată pe valori” şi o „abordare etică”.
Cu toate acestea, Andrew Small, expert la German Marshall Fund, a declarat pentru BBC News că „nu ar exista Global Gateway dacă nu ai avea Belt and Road”. Pentru el, inițiativa Comisiei Europene marchează „primul efort serios din Europei de a găsi mecanisme de finanțare, astfel încât țările care iau în considerare împrumuturi din China au o opțiune alternativă”.
De altfel, președinta Comisiei Europene a mai subliniat în septembrie că UE se pricepe să finanțeze drumuri. „Nu are sens însă ca Europa să construiască un drum perfect între o mină de cupru cu proprietar chinez și un port cu proprietar chinez. Trebuie să devenim mai inteligenți în ce privește astfel de investiții”, a declarat Ursula von der Leyen.
Aceasta a adăugat atunci că o prioritate ar fi ca UE să discute proiecte de conectare cu Africa la o conferință regională ce va ave aloc în februarie. Anunțul ei venea la trei luni după ce liderii UE însărcinaseră Comisia să conceapă un nume și o siglă pentru noul plan UE împotriva inițiativei chineze, remarca Politico Europe.
Miercuri, lidera executivului comunitar a scris pe twitter că „multe țări au nevoie de un partener de încredere pentru a concepe proiecte durabile și de calitate. Proiecte care să fie implementate cu toată transparența și care să aducă beneficii sociale și economice de durată comunităților locale. Global Gateway este această ofertă pozitivă”.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Capcana chineză
Încă din anii ‘80, China pune în aplicare o strategie de investiții care încurajează întreprinderile deținute de stat și societățile comerciale private din această țară să investească în sectoare strategice din străinătate. Cei doi piloni principali ai strategiei sunt inițiativa „Belt and Road”, care vizează conectivitatea, și strategia industrială „Fabricat în China 2025” . Ambele urmăresc să garanteze influența și creșterea economică a acestei țări.
Instituțiile europene au lansat un număr de inițiative, iar cea mai recentă dintre acestea, perspectiva strategică UE-China, adoptată în 2019, a marcat o modificare a tonului relațiilor dintre UE și China, aceasta din urmă fiind considerată atât ca un partener, cât și ca un rival sistemic, scrie Radio Free Europe.
Inițiativa Belt and Road a fost o piesă centrală a politicii externe chineze, care a constat în dezvoltarea legăturilor comerciale prin investirea banilor în noi drumuri, porturi, căi ferate și poduri. Strategia a avut succes în Asia, în regiunea Indo-Pacifică, în Africa și chiar în câteva țări din Balcanii de Vest, vecine cu UE.
Planul nu a fost lipsit de critici, unii dintre analiștii economici subliniind că ar reprezenta un mijloc de a oferi „împrumuturi” ca pradă pentru a atrage anumite guverne într-o „capcană a datoriilor”. Spre exemplu, presa locală din Uganda scria, zilele trecute, că statul s-ar putea să își piardă singurul aeroport internațional din cauza unei datorii de peste 200 de milioane de dolari pe care o are către China.
Potrivit Business Insider, însă, nu e clar dacă de vină sunt termenii în care a fost acordat respectivul împrumut, prin intermediul China Exim Bank sau dacă Ugranda pur și simplu nu și-a administrat bine datoria și a intrat în incapacitate de plată. Oricum, Uganda nu e prima țară care are probleme din cauza împrumuturilor din China.
La rândul său, Muntenegru a fost la un pas de a intra în incapacitate de plată din cauza unui împrtumut de 944 de milioane de dolari pe care l-a luat în 2014 pentru a-și construi o autostradă.De fapt, banii erau destinați doar unei porțiuni de 41 de kilometri din 171 de km, cât ar trebui să aibă întreaga șosea.
Iar asta înseamnă că, din motive greu de înțeles, mica țară din Balcani își face una dintre cele mai scumpe autostrăzi de pe planetă. Muntenegru a început să plătească uriașa sumă în vara lui 2021, potrivit Euractiv, dar a cerut și ajutorul UE, neștiind dacă o va putea scoate la capăt cu uriașa datorie.
Alte voci susținătoare ale proiectului au subliniat că inițiativa Chinei a satisfăcut o nevoie pe care alții nu au făcut-o. Oricum ar fi, amprenta economică și geopolitică a Chinei a crescut în ultimii ani, pe măsură ce tensiunile cu Occidentul se accentuează.
Acum, UE va încerca să-și concentreze propria influență și resursele în această direcție, ceea ce spune Andrew Small, va fi un mare test pentru blocul comunitar.
Interesul comun crează concurență și cât de pregătită este Europa
Întrebarea este dacă UE poate acționa cu adevărat în acest joc geopolitic sau „este prea rigidă și prea blocată în birocrația internă”. Un diplomat european a vorbit cu jurnaliștii de la BBC și a declarat că „este un semn bun că în sfârșit Europa își afirmă influența”. „Acesta este un interes comun pe care îl împărtășim cu prietenii noștri transatlantici din SUA și Marea Britanie”, mai spune diplomatul european sub rezerva anonimatului.
Însă, un interes comun ar putea crea și mai multă concurență, potrivit lui Scott Morris, cercetător la a Centrul pentru Dezvoltare Globală din Londra. La urma urmei, SUA au propria inițiativă „Build Back Better World” lansată la summitul G7 din iunie anul trecut, a subliniat Morris. Acesta mai spune că inițiativa Global Gateway, mai important decât să rivalizeze cu China, este o șansă pentru Europa să ajute țările în curs de dezvoltare care au nevoie de capital.
UE și-a subliniat în mod clar abordarea „bazată pe valori” și „transparentă”, argumentând că dorește să creeze legături, nu dependențe. Dar este vorba și despre influență, întrucât Comisia continuă să caute modalități de a-și spori rolul pe scena geopolitică mondială și de a afla cât de mare este acesta.
Editor : Marco Badea
- Etichete:
- china
- ue
- ursula von der leyen
- belt and road
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News