Trei nave civile de marfă - din Israel, Grecia, și una sub pavilion turco-georgian - au încălcat duminică blocada rusă din Marea Neagră, ancorând în portul ucrainean de pe Dunăre Izmail, relatează Forbes, potrivit Sky News.
Nava israeliană cu indicativul „Ams1” și nava grecească cu indicativul „Sahin 2” au pornit spre nord din strâmtoarea Bosfor, în timp ce nava turco-georgiană „Yilmaz Kaptan” a navigat spre vest dinspre nordul Turciei.
„Deasupra au patrulat nu mai puțin de patru avioane de război NATO: un avion de patrulare P-8 al Marinei SUA, un Challenger al armatei SUA cu un radar de scanare a suprafeței, o dronă RQ-4 a forțelor aeriene americane și un avion de avertizare timpurie E-3 de la NATO”, scrie Forbes.
Niciunul dintre avioane nu poartă în mod obișnuit arme și Sky News precizează că nu a putut verifica dacă acestea au monitorizat în mod specific navele.
Se presupune că după ce vor încărca cereale din acest port, navele vor urma un traseu înapoi prin Marea Neagră, spre alte porturi.
Moscova a ieșit luna trecută din acordul cu cereale de la Marea Neagră, care a permis ca exporturile să fie transportate în siguranță.
Flota de la Marea Neagră a marinei ruse a semnalat apoi că va opri sau chiar va ataca navele care navighează spre Ucraina.
De la sfârșitul acordului, rușii și-au intensificat atacurile asupra porturilor Odesa și Mariupol, dar și asupra porturilor ucrainene de la Dunăre, Izmail și Reni.
Unii experți au sugerat că navele vor începe să încarce cereale în porturile dunărene, dar aceste porturi nu au capacitatea de a le înlocui pe cele principale din Odesa.
Ucraina vrea să își exporte cerealele prin porturile croate de la Marea Adriatică
De asemenea, Ucraina a ajuns la un acord cu Croaţia pentru a putea să îşi exporte cerealele via porturile croate de la Marea Adriatică, a anunţat marţi Ministerul ucrainean de Externe.
Produsele agricole urmează să fie transportate până în Croaţia via fluviul Dunărea iar ulterior vor fi transportate pe calea ferată până pe coasta croată a Mării Adriatice. Nu au fost dezvăluite informaţii cu privire la cantităţile de cereale care ar putea fi transportate în acest fel.
„Am convenit asupra posibilităţii utilizării porturilor croate de la Dunăre şi Marea Adriatică pentru transportul cerealelor ucrainene. Acum vom lucra la găsirea celor mai eficiente rute până la aceste porturi şi a profita la maxim de această oportunitate”, a declarat ministrul ucrainean al Afacerilor Externe, Dmitro Kuleba, după discuţiile cu omologul său croat, Gordan Grlic Radman.
Prin utilizarea acestui sistem de transport, Ucraina vrea să ocolească blocada instituită de Rusia în Marea Neagră, după ce la mijlocul lunii iulie Moscova a anulat un acord internaţional negociat de ONU şi Turcia care permitea Ucrainei să exporte cereale prin porturile sale de la Marea Neagră.
În paralel, autorităţile de la Kiev încearcă că majoreze exporturile de cereale spre Uniunea Europeană via rutele terestre, însă mai multe state vecine, precum Polonia, se opun la această ideea de teamă că fermierii lor vor avea de suferit dacă cerealele ucrainene vor ajunge pe pieţele lor.
Chiar şi înainte ca Rusia să anunţe că se retrage din acordul care permitea Ucrainei să exporte cereale din porturile sale la Marea Neagră, Constanţa era principala rută alternativă de livrare a cerealelor ucrainene. Aceasta, în condiţiile în care, de la începutul invaziei ruseşti şi până în prezent, prin portul Constanţa au trecut aproximativ o treime din exporturile de cereale ale Ucrainei.
Ucraina şi Rusia sunt mari exportatori mondiali de cereale, iar România este unul dintre principalii producători de cereale din UE. Pe de altă parte, România este una dintre cele cinci state membre UE din Europa de Est care se confruntă cu un aflux de cereale ucrainene după invazia rusească, ceea ce a obligat UE să aprobe restricţii temporare conform cărora cerealele ucrainene pot doar să tranziteze cele cinci ţări.