Echipajul de la bordul submersibilului Titan ar putea avea oxigen pentru mai puțin de 20 de ore, pe baza estimării inițiale de 96 de ore, a spus Contraamiralul John Mauger de la Garda de Coastă a SUA pentru BBC.
ACTUALIZARE 21.03 Într-o nouă conferință de presă, Garda de Coastă a precizat că operațiunea este încă „100%” o misiune de căutare și salvare, chiar dacă oxigenul scade la bordul submersibilului dispărut.
„Aceasta este o misiune de căutare și salvare 100%. Vom continua să folosim toate echipamentele pe care le avem în încercarea de a găsi submersibilul Titan și membrii echipajului”, a spus căpitanul Jamie Frederick.
El a adăugat că oficialii cred că echipajul submersibilului are „rații limitate” de mâncare și apă și că problema oxigenului disponibil este o parte a datelor analizate de echipele de salvare.
„Trebuie să rămânem optimiști și plini de speranță în timpul unei misiuni de căutare și salvare”, a spus el.
El spune că este greu de stabilit cu exactitate cât timp mai au la dispoziție pentru a-i găsi pe oamenii blocați în submersibil.
„Unul dintre factorii care face dificil de prezis cât oxigen mai au este că nu știm rata consumului de oxigen per ocupant”, a explicat el.
Mauger a adăugat că echipa de căutare operează în ipoteza că mai au aproximativ 20 de ore pentru a găsi submarinul, adică până joi la prânz.
El spune că misiunea de căutare este „complexă” și dificilă”, adăugând că se desfășoară într-o locație îndepărtată, la aproximativ 900 de mile în largul coastei Cape Cod, în Massachusetts, în SUA.
„Ne-am prioritizat eforturile atât pentru căutarea la suprafață, cât și la adâncime”, a spus el, adăugând că lucrează îndeaproape cu experții în acustică pentru a înțelege zgomotele pe care le aud.
Experții și echipamentele au indicat „că zgomotul este potențial generat” de ocupanții submarinului și, ca urmare, au relocat vehiculele operate de la distanță în acea direcție.
Dar încă nu au nicio confirmare clară că zgomotele provin de la submersibil.
„Am găsit semnături de zgomot și lucrăm la analiza acestora”, a spus Mauger.
El a adăugat că operațiunea de căutare va continua „atâta timp cât va exista o șansă de supraviețuire”.
Miercuri seara, la locul operațiunilor de salvare va ajunge și un robot trimis de francezi care se poate scufunda la 6.000 de metri.
Robotul fără pilot, numit Victor 6000, se poate scufunda mai adânc decât alte echipamente aflate acum la locul opreațiunii de căutare din Atlanticul de Nord și are brațe care pot fi controlate de la distanță pentru a tăia cabluri sau pentru a efectua alte manevre pentru a elibera o navă blocată.
Vasul submersibil Titan, despre care OceanGate Expeditions, compania care se ocupa de expedițiile la Titanic, spunea că este „sigur”, era pilotat cu ajutorul unei manete pentru jocuri video, la care fuseseră adăugate noi componente.
Totuși, în ciuda asigurărilor, cei care erau dispuși să plătească 250.000 de dolari pentru a vedea de aproape Titanicul trebuiau să semneze un document în care li se făcea cunoscut faptul că există un risc semnificativ de moarte.
Nava, numită Titan, are o lungime de aproape șapte metri și conține de obicei oxigen pentru o perioadă de patru zile, pentru un echipaj de cinci persoane, inclusiv pilotul.
Printre cei aflați în submersibilul dispărut se numără omul de afaceri pakistanez Shahzada Dawood și fiul său, Suleman, precum și Hamish Harding, un miliardar britanic în vârstă de 59 de ani, om de afaceri și explorator.