O generație de copii care a învățat să scrie pe ecrane trece acum la „școala veche”. Începând din acest an, elevii din școlile primare din California sunt obligați să învețe scrisul de mână cursiv, după ce această abilitate a căzut în desuetudine în era calculatoarelor și a telefoanelor inteligente, potrivit Reuters.
Proiectul de lege 446 al Adunării legislative, sponsorizat de fosta profesoară de școală primară Sharon Quirk-Silva și promulgat în luna octombrie, impune predarea scrisului de mână pentru cei 2,6 milioane de californieni din clasele I-VI, aproximativ între 6 și 12 ani, și lecții de cursivitate pentru clasele „adecvate” - în general considerate a fi de la clasa a treia în sus.
Experții spun că învățarea scrisului cursiv îmbunătățește dezvoltarea cognitivă, înțelegerea lecturii și abilitățile motorii fine, printre alte beneficii. Unii educatori găsesc, de asemenea, valoare în a-i învăța pe copii să citească documente istorice și scrisori de familie din generațiile trecute.
La Școala Elementară Orangethorpe din Fullerton, la aproximativ 50 km sud-est de Los Angeles, profesoara Pamela Keller, de la clasa a patra până la clasa a șasea, a declarat că preda deja cursivitatea înainte ca legea să intre în vigoare la 1 ianuarie.
Unii copii se plâng de dificultate, la care Keller are un răspuns pregătit.
„Le spunem: «Ei bine, te va face mai deștept, va crea niște conexiuni în creierul tău și te va ajuta să treci la nivelul următor». Și atunci ei devin entuziasmați, pentru că elevii vor să fie mai inteligenți. Ei vor să învețe”, a spus Keller.
În timp ce preda o lecție de cursivitate săptămâna aceasta, Keller le-a dat sfaturi ușoare elevilor săi, cum ar fi: „Relaxați-vă puțin - faceți-o foarte ușor... O gumă de șters este cel mai bun prieten al nostru...Această buclă este minunată. Iubesc acea buclă”.
În timpul unei vizite recente la biblioteca școlii, Keller a spus că un elev s-a animat când a văzut o imagine a Constituției SUA, scrisă în 1787, remarcând: „Este cursivă!”.
Mai mulți elevi ai lui Keller au recunoscut că materia a fost dificilă, în special litera Z, dar le-a plăcut totuși.
„Îmi place, pentru că mi se pare că este mai elegant să scrii și este distractiv să înveți litere noi”, a spus Sophie Guardia, o fetiță de 9 ani din clasa a patra.
În clasa profesoarei Nancy Karcher, reacțiile elevilor de clasa a treia au variat de la „Este distractiv” și „Este frumos” la „Acum pot citi scrisul mamei mele” și „Este pentru secretele mele”.
Revenirea scrisului de mână
Pe măsură ce tastaturile și tabletele au proliferat, scrisul de mână cursiv a dispărut. În 2010, au fost publicate standardele naționale de educație Common Core pentru a ajuta la pregătirea elevilor pentru facultate. Scrisul cursiv a fost lăsat pe dinafară.
„Au încetat să-i mai învețe pe copii cum să formeze orice fel de litere. Facultățile de pedagogie nu pregătesc profesorii pentru a preda scrisul de mână”, a declarat Kathleen Wright, fondatoarea Handwriting Collective, o organizație non-profit care promovează predarea scrisului de mână.
Dar scrisul cursiv revine în actualitate. California a devenit cel de-al 22-lea stat care a impus scrierea cursivă și al 14-lea care a adoptat un proiect de lege privind instruirea cursivă din 2014, potrivit lui Lauren Gendill de la Conferința Națională a Legislativelor de Stat. Cinci state au introdus până acum proiecte de lege privind cursivitatea în 2024.
Leslie Zoroya, director de proiect pentru lectura și artele limbii la Biroul de Educație al Comitatului Los Angeles, a declarat că cercetările au arătat că învățarea scrisului cursiv promovează mai multe abilități care se leagă între ele și îmbunătățesc dezvoltarea copilăriei.
„Folosești rețele neuronale diferite atunci când înveți să scrii de mână cursiv, mai degrabă decât atunci când tipărești. Și astfel se creează acele căi în creier. De asemenea, ajută la reținerea informațiilor, la modul în care sunt formate literele. Pe măsură ce creezi o literă, te gândești la sunetul pe care îl face acea literă și cum se leagă de următoarea literă”, a spus Zoroya.
Quirk-Silva a spus că a fost inspirată să promoveze proiectul de lege după o întâlnire din 2016 cu fostul guvernator Jerry Brown, care, când a aflat că membrul recent reales al adunării era profesor, i-a spus imediat: „Trebuie să aduci înapoi scrisul cursiv”.
Teoretic, scrisul de mână cursiv era încă în viață. Standardele californiene aveau obiective de scriere cursivă, dar Quirk-Silva a spus că instruirea era slabă și inconsecventă.
„Speranța prin legislație este ca, până când elevii vor părăsi clasa a șasea, să fie capabili să o citească și s-o scrie”, a spus Quirk-Silva.
Editor : A.C.